Garantieclaim

Vraag gesteld door Staphorst op 16 maart 2017

Ik bezit sinds oktober 2014 een mercedes c 180 esate,bouwjaar 2014,kenteken.Na enige tijd rook ik een benzinelucht,linksvoor.Nog in de garantietijd naar de garage,Wensink Meppel,zij konden niets vinden maar hadden wel ervaring dit type auto en de benzinelucht.Afgesproken dat bij de eerstkomende onderhoudsbeurt nogmaals gekeken zou worden,weer niet gevonden,inmiddels wel bijna een jaar verder.Stank werd erger en nogmaals een afspraak gemaakt,weer niets gevonden maar uit voorzorg en ervaring met andere autos een deel van de benzineleiding vervangen;-stank weg-.Hiervoor een factuur gekregen,na protest een credit van 50%ontvangen.Wensink zij dat mercedes dit niet wilde vergoeden.Toch mercedes een brief geschreven en een negatief antwoord gekregen.Reactie mercedes:"'in uw specifieke geval komt u helaas niet in aanmerking voor coulance van mercedes ''Wat is uw mening hierover?.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Eind 2014 heeft u een nieuwe Mercedes C180 Estate aangeschaft. Na enige tijd rook u linksvoor een benzinelucht. Hiermee bent u - binnen e fabrieksgarantie - veelvuldig teruggewenst naar de dealer. Pas nadat de garantie was verstreken heeft de dealer het gebrek eten te verhelpen door een deel van de benzineleiding te vervangen. Na protest heeft de dealer 50% van de factuur gecrediteerd. U vraagt zich af of het wel redelijk is, dat de dealer reparatiekosten in rekening heeft gebracht.

Van een vrij recente auto (2014) heeft u niet te verwachten dat een deel van de benzineleiding zo gauw al vervanging toe is. In principe moet een benzineleiding bij normaal gebruik en onderhoud een autoleven lang meegaan.

Ondanks veelvuldige herstelpogingen binnen de fabrieksgarantie was de dealer er niet in geslaagd het euvel te verhelpen. Pas na het verstrijken van de fabrieksgarantie vervangt de dealer uit voorzorg een deel van de benzineleiding, met als gevolg dat de benzinegeur was verdwenen.

Ben van mening dat de reparatiekosten in zijn geheel, dan wel voor het grootste gedeelte voor rekening van de dealer moet blijven. De dealer is mijns inziens binnen de garantie toerekenbaar tekort geschoten in de diagnose van het gebrek. Hierdoor ben ik van mening dat de uiteindelijke reparatie alsnog onder garantie uitgevoerd had moeten worden.

Bovendien kunt u - mits sprake van een consumentenkoop - een beroep doen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW e.v.). Op grond van art 7:21lid 2 BW komen de kosten voor herstel voor rekening van de verkoper.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.