Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ben je als particulier verantwoordelijk voor onbekende gebreken aan ingeruilde auto bij een autobedrijf?

Vraag gesteld door JoanB op 1 februari 2016

Beste lezer,

Recent heb ik mijn auto (BMW 535d 2004) ingeruild voor een andere auto (Mercedes E350CGI 2010) bij een autobedrijf. Met de verkoper heb ik een rondje rond mijn auto gelopen een wat elektrische storingen genoemd die de BMW had. Op die dag was een proefrit met de Mercedes niet mogelijk. Verkoper en ik hebben wel onderhandeld over een prijs maar geen 'deal gesloten'. Ik wilde daarvoor eerst met de Mercedes rijden. Een kleine week later heb ik een proefrit gemaakt en mijn sleutels bij de verkoper achtergelaten (verkoper ontkent dit overigens, terwijl wij met twee personen waren/proefrit gemaakt hebben). De verkoper heeft geen proefrit in mijn auto gemaakt en na dit moment ook nooit naar gevraagd. Bij terugkomst van de proefrit hebben we de deal gesloten na wat heen en weer 'handjeklap' over de prijs zijn we het eens geworden. Bij inleveren van de BMW en de daarbij horende papieren heb ik gemeld dat de automaatbak gespoeld moest worden. Dit was namelijk 90.000 geleden ook gedaan en hij was daarvoor aan de beurt. Het autobedrijf heeft een eigen werkplaats dus dat zou daar gedaan worden. Op 14 januari heb ik de auto's omgeruild. Op 23 januari heb ik een appje gestuurd met wat vragen over de Mercedes en daarop meldde het autobedrijf dat de automaat 'bokt' en de verkoper denkt dat de koppelomvormer defect is. Vier dagen later opnieuw een appje met de mededeling dat de automaatbak kapot is en gereviseerd moet worden en ik zou horen wat de kosten zijn. Vandaag 1 februari hoorde ik dat de kosten ruim 2000 euro zijn en het bedrijf het niet reëel vindt die kosten alleen te dragen. Ik had de BMW bij twee verschillende garages in onderhoud en heb daar nooit laten vaststellen of laten onderzoeken of de versnellingsbak kapot zou zijn. Ik schoof het pendelen van toerental op het de aan de beurt zijn van het spoelen van de automaat. Ik heb het autobedrijf de gelegenheid gegeven mijn beide garages te contacten of ik daar met automaatproblemen geweest ben. Of dat gebeurd is, weet ik niet.
Bij de garage waar ik de auto ingeruild en gekocht heb, heb ik een jaar volledige garantie op alles. Hiervoor heb ik bij aankoop €795,00 extra betaald wat bij een extern fonds is ondergebracht waarbij verkoper alles kan claimen.
Ik voel me niet aansprakelijk/verantwoordelijk voor de kapotte automaat, maar de verkoper ziet dat anders. Kunt u mij advies geven?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Recentelijk heeft u een ocaasion gekocht, waarop u uw oude auto heeft ingeruild. U heeft de verkoper geïnformeerd over het feit dat de automatische transmissie gespoeld diende te worden etc. Twee weken na levering van uw 'oude' auto stelt de verkoper dat de automatische versnellingsbak gereviseerd dient te worden. Kosten hiervoor wil de verkoper op u verhalen. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Mededelingsplicht particulier
U bent verplicht alle informatie te geven over de inruil die belangrijk kan zijn voor de ondernemer. Bent u op de hoogte van technische mankementen of schade, dan dient u dit te melden. Laat u dit na, dan kan de ondernemer u hierop aanspreken.

Onderzoeksplicht ondernemer
De ondernemer heeft daarentegen een onderzoeksplicht - keuring en/of proefrit -. Laat de hij dit na, dan accepteert hij het risico op gebreken.

Het risico van de ingeruilde auto gaat over op het moment dat u de auto levert aan de verkoper.