Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Opel Zafira 2.2DGI 16V al 3 keer brandstofpomp vervangen binnen 70.000km

Vraag gesteld door Bert van der Laan op 20 oktober 2016

Geachte heer/mevrouw,

De hele historie wordt hieronder uitgebreid verteld. Waar het redelijk kort op neer komt: Wij hebben nu bijna 7 jaar een Opel Zafira en nu ca. 70.000 km er mee gereden. Inmiddels hebben wij nu 3 x een brandstofpomp en drukregelaar moeten vervangen en moeten betalen. Het is een bekend probleem bij dit type motor en toch draaien wij steeds voor deze kosten op. Onze eigen Bovag-garage willen wij niet aansprakelijk stellen aangezien zij er ook niets aan kunnen veranderen dat dit type motor problemen heeft met het brandstofsysteem en zij ons ook al meerdere keren tegemoet gekomen zijn door geen uurloon te reken.

Wij vinden echter dat Opel zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Als particulier moet je er toch vanuit kunnen gaan dat een brandstofpomp een stuk langer meegaat?

De laatste twee facturen (van de drukregelaar en van de brandstofpomp die zonder overleg vervangen is) hebben wij dan ook nog niet voldaan. Echter worden deze onderdelen wel door Opel in rekening gebracht bij onze Bovag-garage.

Kunnen wij Opel op grond van conformiteit aansprakelijk stellen en hoe pakken we dat aan (zonder dat de Bovag-garage hier bij betrokken wordt.

Historie:

4-11-2009 Aanschaf Opel Zafira 2.2DGI 16V bij Opel Dealer Van der Molen. Het betreft een ‘Opel top occasion’ met 12 maand garantie! KM-stand 58.000

7-2010 Op vakantie met caravan. Na 100 km al storing brandstofsysteem. Auto in noodloop.
Wegenwacht ingeschakeld. Naar Opel Dealer in Ommen gebracht. Computer uitgelezen en gereset. Reis kan worden vervolgd. Advies om meer toeren te maken. Telefonisch contact met VD Molen om probleem te melden. Dit zou in het systeem worden vastgelegd. Heenreis verder geen probleem. Terugreis opnieuw zelfde storing in Duitsland, bij oprijden autobaan. Stoppen op vluchtstrook. Motor uitgezet. Opnieuw gestart en naar huis gereden. Volgende dag naar Opel Dealer VD Molen. Volgens VD Molen storing gevolg van gebruik verkeerde brandstof (V-power). Dit echter niet door ons getankt. De melding in het systeem bleek helaas niet te vinden. Computer gereset en verder geen actie.

10-2010 Garantie afloop keuring verricht door VD Molen. Geen bijzonderheden; geen factuur!

04-2010 Weer storing en gaat het lampje branden. Alles is weer gereset door VD Molen. Wederom later niet terug te vinden in het systeem.

10-6-2011 identieke storing als 7-2010, opnieuw bij trekken caravan. Naar VD Molen. Diagnose: brandstofpomp defect. Deze is vervangen á € 753,11 bij KM 71.811

04-07-2011 half jaar na afloop garantie onderhoudsbeurt € 1439,28 km-stand 72.771

13-7-2011 klacht ingediend bij Opel VD Molen dat deze storing reeds meerdere keren door ons gemeld is, ook reeds binnen de garantieperiode (zie mail). VD Molen zou dit bespreken met de werkplaats en er op terugkomen. Nooit weer iets van gehoord.

4-2012 Opnieuw dezelfde storing met brandstofsysteem. Volgens VD Molen ditmaal de bobine als oorzaak. Nog geen reactie op klacht gehad en dus opnieuw geklaagd. Schriftelijke reactie VD Molen 4-4-2012: ‘Er zijn door VD Molen geen fouten gemaakt, maar bobine hoeft gelet op de hele voorgeschiedenis toch niet te worden betaald’.

NB In verband met het faillissement van Opel VD Molen in december 2013 en in verband met ontevredenheid over de service door dit bedrijf zijn wij overgestapt naar een Bovag-garage bij ons om de hoek, waar wij sindsdien altijd goed geholpen zijn.

25-7-2014 Opnieuw storing bij trekken caravan tijdens vakantie. Lampje motormanagement brandt en auto gaat in de noodloop. Nog dicht bij huis, dus meteen omgekeerd en naar onze Bovag-garage. Deze gaf aan dat de brandstofpomp en de drukregelaar vervangen moesten worden. Deze onderdelen zijn besteld bij de Opel dealer Wander en gemonteerd door onze Bovag-garage bij KM 104.043 á € 970,84.

6-6-2016 Opnieuw storing met brandstofstofsysteem. Lampje brandde weer. Onze Bovag-garage heeft computer uitgelezen en kon niets vinden. Geadviseerd werd om eerst door te rijden en te kijken of probleem opnieuw zou optreden. Wij rijden niet wekelijks dus er ging even wat tijd overheen voordat we weer in de auto reden. Helaas zelfde storing. Door vakantie van medewerkers en drukte in de garage konden we pas een afspraak in plannen op 27-7-2016

27-7-2016 Bij de afspraak voor reparatie door onze Bovag-garage werd vastgesteld dat de brandstof druksensor defect was. Deze werd geleverd door Opel Wander en vervangen door onze Bovag-garage bij KM 128.189 á € 291,00. Claim op garantie door onze Bovag-garage bij Opel Wander werd afgewezen ivm buiten de termijn van twee jaar.

4-8-2016 Storing bleef. Onze Bovag-garage mocht drukregelaar niet bestellen. Auto moest verplicht voor diagnose naar Opel Wander, omdat te kijken of wij recht hadden op een drukregelaar. Volgens Opel Wander storing P1191-52 en inderdaad drukregelaar defect. Kosten verplichte diagnose door Wander € 35,01 bij KM 128.479. De drukregelaar moest besteld worden. Op de vraag wanneer het onderdeel binnen zou zijn, kregen wij te horen dat wij eerder in weken dan in dagen moesten denken. Aangezien dit een week voor onze vakantie was (met caravan) hebben wij deze moeten annuleren omdat wij niet met deze storing op pad wilden. Het heeft ruim een maand geduurd voor het onderdeel binnen was.

9-9-2016 De bestelde drukregelaar wordt geplaatst door onze Bovag-garage. Kosten onderdeel € 250,00 en er is geen werkloon berekend. Onze Bovag-garage heeft wederom geprobeerd dit onder de garantie te laten vallen maar weer gaf Opel Wander niet thuis. De 2 jaar was inmiddels verstreken. Bij de eerste rit weer op de snelweg (3 week na vervangen drukregelaar want we rijden niet wekelijks) weer hetzelfde probleem. Onze Bovag-garage biedt aan onze auto op 11-10-2016 naar Opel Wander te brengen voor verder onderzoek.

11-10-2016 Onderzoek door Opel Wander. Diagnose: Brandstofpomp defect. Wander heeft deze zonder overleg vervangen á € 625,09 bij KM 129.507. Onze Bovag-garage doet wederom een beroep op garantie bij Opel Wander maar deze wordt wederom door Opel Wander afgewezen omdat de vorige brandstofpomp op 25-7-2014 is geplaatst en er een garantietermijn van 2 jaar geldt.

Antwoord van David

Antwoord van David

ANWB Expert

De brandstofpomp van uw Opel Zafira 2.2. is nu al drie keer vervangen binnen 70.000 km en u vraagt hoe u Opel Nederland aansprakelijk kunt stellen. U heeft de auto in 2011 gekocht bij een Opeldealer die in 2013 failliet is gegaan.

Het lastige in deze is dat Opel Nederland juridisch gezien geen partij is, omdat u destijds een overeenkomst voor de koop van de auto heeft gesloten met de Opel dealer die nu een aantal jaar failliet is. Als er sprake is van een ondeugdelijk product, dan dient u altijd de verkoper aan te spreken, maar in het geval van een faillissement is dit niet meer mogelijk.

U kunt Opel Nederland op grond van non-conformiteit dus helaas niet aansprakelijk stellen, omdat u hier geen contractuele relatie mee heeft.



***

Reactie van Bert van der Laan:

Geachte heer Sjoer,

Hartelijk dank voor uw antwoord.

Alsnog blijft het feit bestaan dat wij in 2014 ook als een brandstofpomp en drukregelaar hebben aangeschaft. Wij moeten er toch vanuit kunnen gaan dat die langer mee gaan 2 jaar of 25.000km. Deze is via onze bovaggarage besteld bij de huidige opeldealer. Deze opel dealer is niet failliet.

Ook bevreemd het mij dat er allerlei modellen Opels zijn met dezelfde type motor die al jaren deze problemen hebben. Ondanks dat er steeds modificaties zijn is het nog steeds niet opgelost. Je kunt dan toch stellen dat Opel geen goed product heeft geleverd?

Graag uw reactie.

Met vr.gr. Bert van der Laan



***

Reactie van David Sjoer:

Als er sprake is van non-conformiteit en de onderdelen gaan minder lang mee dan u ervan mag verwachten, dan kunt u alleen de verkoper aanspreken. Volgens de wet moet u na twee jaar wel aantonen dat er sprake is van gebrekkige producten. Binnen zes maanden ligt de bewijslast bij de verkoper.

Ook als Opel geen goed product levert, dan kunt als consument enkel de verkoper aanspreken. Deze regelt een en ander vervolgens met de importeur.