Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Verkeersboete in Duitsland wegens te weinig afstand houden

Vraag gesteld door op 18 mei 2020

Zojuist heb ik een bericht uit Duitsland gekregen dat ik in de Rheinpfalz op de autosnelweg te weinig afstand gehouden heb. Te weten 25 mtr bij 122 km p/u, dit had 61 mtr moeten zijn.

Nu zit er een formulier bij met een Zeugnisverweigerungsrecht gebrauch (recht om te weigeren te getuigen als google dit goed heeft vertaald).

Mijn vragen zijn:

  • Behoor ik niet een vertaald exemplaar thuis gestuurd te krijgen als Nederlander zijnde?
  • Moet ik dit formulier terug sturen en volgt er daarna een boete?
Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een boete uit Duitsland ontvangen vanwege 'bumperkleven'. U vraagt zich af wat u nu te doen staat.

Afstand bewaren Duitsland

De regel in Duitsland is snelheid : 2. Ofwel bij een snelheid van 120 km/u dient men 120 : 2; 60 meter afstand te bewaren. In Nederland kent men de 2 seconden regel, hetgeen bij een snelheid van 120 km/u neerkomt op 66,66 meter afstand ten opzichte van de voorligger.

Zeugenweigerungsrecht

U heeft in Duitsland het recht geen medewerking te verlenen aan uw eigen veroordeling. Stel dat de verkeersovertreding met uw auto is begaan door een derde, dan zal de boete bij gebruik van dit recht op uw conto komen.

Vertaling boete

Anders dan bij bijvoorbeeld een snelheidsovertreding is men niet verplicht om u automatisch een Nederlandse vertaling van de boete mee te sturen. Wel kunt u desbetreffende instantie verzoeken een Nederlandse vertaling aan u te doen toekomen.

Meer informatie over boetes uit Duitsland vindt u op onze website.

 


***

 

 

 

Reactie van hps4:

 

 

Mij trof iets soortgelijks. Zoals Mark aangaf zijn er situaties dat je uit veiligheidsoverwegingen ervoor kiest of zelfs gedwongen wordt van de regels af te wijken. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als er iemand tussen jou en je voorganger in komt rijden en daarmee je veilige afstand in één keer meer dan halveert. Je zoekt in zo'n situatie de veiligste oplossing en dat is lang niet altijd direct op je rem trappen, zeker niet als er iemand kort achter je zit.

Kortom ik vind de meetmethode discutabel, ondanks de marges die daarin ongetwijfeld zijn ingebouwd. Het voelt of mijn intenties om aan het huidige drukke verkeer zo veilig mogelijk deel te nemen niet serieus worden genomen.