Waterpomp lekt binnen 2 maanden na aankoop auto (zonder garantie)

Vraag gesteld door Opel waterpomp op 06 februari 2018

Goedendag,

2 maanden geleden heb ik een Opel Agila gekocht uit 2002 bij een autobedrijf. Dit was zonder garantie. Er stond destijds 126500 kilometer op de teller. Inmiddels zijn we 3000 kilometer en 2 maanden verder. Gisteren opende ik de motorkap om ruitensproeiervloeistof bij te vullen, maar toen zag ik dat het koelvloeistof tankje leeg was. Ik moest er toen 3/4 liter bijvullen. Na controle blijkt nu dat de waterpomp lekt.
Tijdens de aankoop was de motor wel overal nattig, maar dat zou van de klepdekselpakking komen die lekt. We zijn toen overeen gekomen, omdat het niet heel erg lekt, dat de klepdekselpakking niet vervangen hoefde te worden. Mijn vraag is nu, wat zijn mijn rechten aangezien dit binnen 2 maanden na aankoop al defect is? Ik heb als leek lijkt mij niet kunnen constateren dat de waterpomp destijds al lek was. Ik heb naar gebreken gevraagd en die waren er niet (buiten de klepdekselpakking die lekte en de ruitensproeierkop die verstopt zat om).

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft twee maanden geleden een auto gekocht zonder garantie. Nu is de waterpomp stuken loopt u tegen reparatiekosten aan. U vraagt of u deze kunt verhalen.

U heeft de auto gekocht zonder garantie en kunt dan ook alleen een beroep doen op de wet.U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te minder u mag verwcahten.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken.

In uw geval betreft het een auto van 16 jaar oud. Daarbij kunt u niet zonder meer stellen dat u geen enkel gebrek hoefde te verwachten. U zou de verkoper in ieder geval aan kunnen spreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al reparatiekosten hoeft te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een deel van de kosten op zich zou nemen.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.