vergoeding reparatie
Vraag gesteld door B.Budak op 30 juli 2018
Hieronder een korte samenvatting van mijn probleem:
- 8-7-2017 heb ik een koopcontract ondertekend
- 12-7-2017: de auto in ontvangst genomen
- 13-7-2017: motor lampje brand. Auto hapert
- Ik meld de auto aan bij de ANWB. ANWB geeft aan dat de auto recent is gemeld wegens hetzelfde probleem
- VW-Dealer (Garage) geeft aan via mail dat de auto sinds 26-01-2017 in hun bezit is en er is dus geen contact geweest met de ANWB.
- Ik krijg van de ANWB het dossier waarin aangegeven wordt dat de auto 10 juli 2017 met een pechmelding bekend is. Dit betekent dat ik door de Garage bewust misleid ben!
- Na enkele dagen heen en weer mailen is akkoord gegeven om de auto te repareren. Kettings is vervangen. Motor lampje brand een maand niet
- Na een maand brand motor lampje weer
- 1-9-2017: werkplaats van de VW-Dealer (Garage) geeft aan dat de auto storingen aangeeft van de compressor, turbo en de inlaatdruksensor. Dealer geeft aan dat ik voor de kosten moet draaien
- na een heen en weer mail-sessie besluit de Dealer de reparatie op hun rekening te laten repareren. Ik betaal niets.
- 25 september 2017: Dealer vervangt echter alleen de Turbo. De compressor en de inlaatdruksensor worden niet vervangen ondanks dat de boordcomputer aangaf dat deze defect zijn. Er wordt aangegeven dat minimaal 2 jaar garantie staat op reparatie indien de auto dezelfde problemen aangeeft
- 27-7-2018: motor lampje brand – auto hapert (10 maanden na reparatie).
- 30-7-2018 : Dealer geeft aan geen reparatie te willen verrichten op kosten van Dealer.
- ik ben van mening dat het probleem nog zit bij de compressor en dus nog steeds om hetzelfde probleem gaat.
Het betreft een Tiguan 2010, benzine auto. kilomer stand is 125 duizend.
wat zijn hier mijn rechten?
Antwoord van Lisette
ANWB ExpertU heeft op 12 juli 2017 uw Tiguan 2010 opgehaald. Vanwege een brandend motorlampje op 13 juli 2017 is de auto gerepareerd, voor het laatst op 25 september 2017. Nu brandt het motorlampje weer en hapert de auto. De dealer heeft aangegeven niet onder garantie te willen repareren.
Twee dagen voor u de auto ophaalde is er een pechmelding bij de ANWB geweest vanwege een brandend motorlampje. De garage had dit moeten vertellen, als zij van die pechmelding op de hoogte was geweest.
Beroep op garantie
De verkoper heeft uw auto kosteloos gerepareerd; de laatste keer was 25 september 2017. Daarna heeft u de auto gedurende bijna 1 jaar probleemloos kunnen gebruiken. Het is dan ook aannemelijk dat de reparatie goed is uitgevoerd.
U heeft op de reparatie van vorig jaar 2 jaar garantie gekregen. Voor een beroep op de reparatiegarantie moet het echter om hetzelfde probleem gaan. Hoewel u denkt dat het om hetzelfde probleem gaat, is dat niet zeker. Onderzocht zou moeten worden of het motorlampje inderdaad door dezelfde oorzaak weer brand.
Wanneer u geen beroep op de garantie kunt doen, moet u bewijzen dat de reparatie ondeugdelijk is geweest.
Nieuw gebrek: beroep op ‘wettelijke garantie’ (non-conformiteit)
Mocht vastgesteld worden dat het gaat om een ‘nieuw’ gebrek is, dan kunt u een beroep doet op de ‘wettelijke’ garantie (non-conformiteit). U moet dan bewijzen dat de auto niet voldoet aan de verwachtingen die u op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
U heeft recht op een auto die voldoet aan de redelijke verwachtingen die u op basis van de koopovereenkomst mocht hebben ofwel ‘wettelijke garantie’. Welke redelijke verwachtingen u mocht hebben, is onder andere afhankelijk van het bouwjaar van de auto en het aantal kilometers dat de auto heeft gereden. Als de auto niet voldoet aan hetgeen u mocht verwachten, moet de verkoper het gebrek verhelpen. U moet het gebrek wel aantonen.Dit is anders als het probleem binnen 6 maanden nadat u de auto heeft opgehaald, zich voordoet. Dan wordt vermoed dat het gebrek al bij levering van de auto aanwezig was. De verkoper moet dan bewijzen dat dit niet het geval was.
Meer over uw rechten na aankoop kunt u lezen op onze website.
Deel deze pagina