Turbo kapot, 10 dagen na aankoop auto

Vraag gesteld door CorvOostenbrugge op 31 mei 2016

Hallo allemaal,

Op 18 maart 2016 hebben wij een 2de hands auto gekocht. Het gaat om een Volvo V50 diesel van eind 2009. We hebben de auto gekocht voor 9000 euro. 7500 betaald en 1500 inruil voor de oude auto.

10 dagen later begon de auto te fluiten bij gas geven, dit was op maandag 28 maart. We hebben die zelfde avond een mail gestuurd naar de dealer en kregen de volgende dag antwoord of we telefonisch contact konden opnemen om een afspraak te maken. De donderdag erop (31-3) zijn we bij de dealer langsgegaan en is er geconstateerd dat er een vin van de turbo beschadigd is. Er zou een andere turbo besteld worden en we zouden gebeld worden als deze binnen was en we de auto konden laten repareren.

Een aantal belletjes en mailtjes later werden we op 21-04-16 gebeld (Bijna een maand later) dat de auto de volgende dag opgehaald kon worden. Hij zou dan gerepareerd worden en weer thuis gebracht.

Die volgende dag werd de auto inderdaad opgehaald (2 uur later dan afgesproken). Echter werd ik een uur later gebeld dat ze helaas de verkeerde turbo besteld hadden en dat de auto weer thuis gebracht zou worden en de juiste turbo opnieuw besteld zou worden. Sindsdien heb ik nog 1 keer contact gehad maar is het eigenlijk al een maand stil.

Wat moet ik doen? We staan op het punt om de garage officieel in gebreke te stellen en ze een termijn te geven waarin het probleem opgelost moet gaan worden maar heb ik überhaupt recht van spreken?

De auto is aangekocht inclusief een garantie van 100 dagen op motor en versnellingsbak. Nu kunnen we de discussie aangaan of de turbo hier ook onder valt maar volgens mij heb ik sowieso een kopersbescherming?

Groet Cor.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Op 18 maart 2016 heeft u een occasion gekocht - Volvo V50 bj. 2009 € 9.000 - inclusief 100 dagen garantie op motor en transmissie. 10 dagen na levering heeft de turbo het begeven. Vraag is of de turbo wel onder de beperkte garantie valt, en hoe nu te handelen.

Strikt genomen valt een turbo niet onder de motor. Dat zou in dit geval betekenen dat de turbo niet onder de ontvangen garantie valt.

Eventueel zou u zich wel kunnen beroepen op een soort wettelijke garantie; (non-)conformiteit ex art 7:17 BW e.v. Dat gaat uit van de redelijke verwachting op grond van het product zelf, informatie van de verkoper, levensduur product etc.

Nu het gebrek van de turbo zich binnen 6 maanden na levering heeft voorgedaan, wordt vermoed dat de turbo bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord. Het is aan de dealer om het tegendeel te bewijzen.

Aangezien de turbo zo kort na levering stuk is gegaan, is het redelijk wanneer de verkoper een bijdrage levert aan het herstel. Hoe hoog deze bijdrage is, hangt in casu af van de kilometerstand.

Voor het stappenplan 'klachten na aankoop', verwijs ik u graag naar onze website.