Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ongedaan maken koop electrische fiets ivm slechte kwaliteit

Vraag gesteld door Saarloos op 4 januari 2017

Op 26 augustus 2016 heb ik een elektrische fiets gekocht bij xxxx.nl.
Mijn zoon reed hier iedere dag mee naar school (totaal 60 km/dag).
Vanaf het begin heeft de fiets problemen gegeven, denk hierbij aan kapot ventiel, kapotte pomp, kapot achterlicht, slecht/niet werkende remmen (moest wekelijks en soms eerder worden bijgesteld), kilometerteller plotseling weer naar nul en steeds vaker een uitvallende motor (op het laatst zelfs iedere 5 minuten).
Slechts na lang wachten zijn ons een pomp en een nieuwe band toegestuurd. Op onze andere klachten werd niet gereageerd.
Op een dag heeft mijn zoon een aanrijding met een vlak voor hem overstekende auto net niet kunnen voorkomen. Had mijn zoon beter kunnen remmen, dan had de aanrijding voorkomen kunnen worden. Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen, maar de fiets is wel onderuit gegaan. De schade bleek:
- trapper afgebroken
- bagagedrager aan beide kanten afgebroken
- gat in het voorste spatbord
Ook een van de handremmen bleek afgebroken.

Wij hebben opnieuw contact opgenomen met xxx.nl en zij hebben de fiets ter controle meegenomen naar hun werkplaats. Wij zouden tussen kerst en oud-en-nieuw bericht krijgen. Wij hebben hen aangegeven dat wij de koop graag ongedaan maakten, daar wij geen vertrouwen meer in de fiets hadden. Hoe kan een fiets zo beschadigen bij een dergelijke val?? Daarnaast doet de motor het niet en mankeert de fiets zoveel, dat wij absoluut geen vertrouwen meer hebben in de kwaliteit van deze fiets.

Nu hebben wij op 2 januari een offerte van 320 euro voor herstel van schade en achterstallig onderhoud aan de fiets gekregen (zie onderstaande email). Slechts de kapotte achterlamp en vervanging van de bagagedrager valt onder garantie. Daarnaast wordt niets gezegd over problemen met de motor.
Wij hebben zoals gezegd geen vertrouwen meer in deze fiets en willen de koop ongedaan maken.
Hoe hier mee om te gaan. Wat zijn onze rechten?

Wij hopen dat u ons kunt helpen.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Op 26 augustus 2016 heeft u voor uw schoolgaande zoon een elektrische fiets gekocht, waarmee hij dagelijks 60 km overbrugt. Al vanaf bleken er tal van gebreken aand e fiets. Ook de elektromotor gaf na verloop veelvuldige storingen. Bij een lichte aanrijding met een auto bleek er van alles afgebroken aan de fiets. De leverancier heeft de fiets opgehaald en onderzocht. Slechts een deel van de gebreken willen ze onder garantie vervangen. Op gebrek elektromotor wordt niet ingegaan. U vraagt zich af of u de koop kunt ontbinden.

Recht op herstel
Op grond van garantie dient de verkoper al de gebreken - in ieder geval van vóór de aanrijding gemeld - te herstellen, tenzij gebreken zijn ontstaan door ondeskundig gebruik etc.

Vervanging fiets
Naast herstel van de gebreken, kunt u ook vervanging vorderen, oftwel; een nieuwe fiets.

Ontbinding koopovereenkomst
Ontbinding van de koopovereenkomst kan meestal niet direct. Dit doet u pas als de verkoper niet kan of wil repareren of geen nieuw product kan leveren. Of als dit niet van hem gevraagd mag worden.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.