Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motor VW moet na 100.000 km nieuwe stripmotor

Vraag gesteld door River op 8 april 2016

Mijn auto is van bouwjaar 2010, een met de zwaarste en duurste motoruitvoering van dat moment, een diesel. Vanaf 100.000 km ( dan 4 jaar oud) merken wij een olielekkage. Bij meten blijkt de lekkage volgens VW te weinig ( 1 liter per 5000 km)om er een oorzaak voor te vinden en er iets mee te doen. Er wordt op meerdere momenten naar gekeken maar steeds geen verklaring.
Vanaf 130.000 km bedraagt neemt de lekkage toe tot 1 liter per 600 km en wordt er overlegd met de importeur. Die wil in eerste instantie geen coulance verlenen, maar na veel aandringen van de verkoper komt er toch een coulance regeling en moet er een nieuwe stripmotor ingebouwd worden, waarvan de importeur 70% vd kosten draagt. Van het restant neemt de verkoper ook 70% voor rekening maar het restant en de arbeidskosten (2850 euro) moet ik zelf betalen.
Nu mag ik verwachten dat een dieselmotor van VW langer meegaat dan 100.000-130.000 km lijkt mij. En er niet na 130.000 km een dusdanig olielekkage ontstaat. Er lijkt dan ook sprake van een productiefout. De auto is altijd volgens adviezen onderhouden en wordt gebruikt als gezinswagen. Is het redelijk dat ik deze kosten zelf moet dragen?
Een tweede wat opvalt is dat bij het nalopen op internet (en vooral Duitsland) er een batch van motoren lijkt te zijn waarbij zeer regelmatig olielekkage voorkomt maar VW er pas wat aan gaat doen als het echt mis gaat. Ook hier is eerder over een degelijk geval melding gedaan (https://www.anwb.nl/experts/juridisch/vraag/ca75ab58-7956-42e0-bee9-354f67fea482/fabriekscoulance) Het zou gaan over een lichtign tussen 2010-2012. Ook een andere autodealer sprak daarover met mij. Dat zou beteken dat er een lichting is met productiefouten waar VW liever niet over praat. Is daarover meer bekend?

Antwoord van David

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft een aantal vragen over de reparatie van uw Volkswagen. Er zou sprake zijn van olielekkage en er moet een nieuwe stripmotor worden ingebouwd.

Voordat ik uw vragen verder kan beantwoorden verneem ik graag van u wat het motortype precies is (of de motorcode) en of er sprake is van daadwerkelijke lekkage of dat het gaat om het olieverbruik dat erg hoog ligt.

U schrijft daarnaast dat de importeur 70% van de kosten draagt en dat de verkoper van het restant ook nog eens 70% betaalt. U zou met 30% dan nog uitkomen op een bedrag van € 2850. Dit zou betekenen dat de reparatiekosten erg hoog zijn. Kunt u aangeven op welke manier dit bedrag precies tot stand komt?




***

Reactie van River:

Het gaat inderdaad om een zeer hoog olieverbruik van 1 liter per 600 km, waarbij men zegt dat het ergend in de motor wegloopt en daar verbrand. Waar dat is is niet te achterhalen en de enige oplossing is een nieuwe stripmotor. De reparatie kosten zijn vrijwel allemaal arbeidsloon, er moet drie dagen aan de motor worden gesleuteld om uit en in te bouwen.
De motor betreft een 2.0 132 kW/ 180 pk TDI EU5 7 versnellingen DSG uitvoering.



***

Reactie van David Sjoer:

Ik heb de situatie ook voorgelegd aan mijn technische collega's. In dit geval zijn de reparatiekosten hoog omdat het een arbeidsintensieve reparatie is, waarin juist veel arbeidsuren gaan zitten. Dat het arbeidsloon volledig voor uw rekening komt, staat dan niet in verhouding met de 70% die voor rekening van importeur en verkoper zou komen. Het voorstel dat verkoper en importeur 70% betalen zou dan ook om het arbeidsloon moeten gaan.

Conformiteit

Van een dergelijke auto mag u verwachten dat de motor langer meegaat dan 5 a 6 jaar en een kilometerstand van 130.000 km. Zoals in het antwoord staat waarnaar u verwees:

Ook zonder garantie bepaalt de wet dat u in ieder geval redelijke verwachtingen mag hebben van het product dat u heeft gekocht. Dit houdt ook in een redelijke levensduur. Wat u mag verwachten wordt onder meer bepaald door leeftijd, kilometerstand en onderhoud. U moet wel aantonen dat het gebrek dat is ontstaan al vanaf de levering aanwezig is geweest en dus niet door andere oorzaken is ontstaan. De verkoper is degene die vervolgens het gebrek moet verhelpen, omdat u daar een overeenkomst mee heeft gesloten (de importeur is juridisch gezien geen partij in deze).

Gebruiksvergoeding

In de wet staat dat bij vervanging van een product of ontbinding van de overeenkomst de kosten voor rekening van de verkoper komen. In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij langdurig gebruik van een kostbaar product (zoals een auto), kan het redelijk zijn dat u als koper toch een vergoeding moet betalen omdat u een bepaald voordeel hebt gehad. Dit wordt ook wel gebruiksvergoeding, verbruiksvergoeding, coulanceregeling, nieuw voor oud, afschrijving of gedwongen inruil genoemd.

Mocht de verkoper niet akkoord gaan, en de auto is gekocht bij een BOVAG aangesloten dealer, dan kunt u het geschil ook aanhangig maken bij de Geschillencommissie Voertuigen.