Garage claimt schade

Vraag gesteld door Christ1984 op 02 augustus 2018

Wij hebben een auto gekocht met inruilauto. Bij de overdracht hebben we ervoor getekend dat we een deugdelijke auto inleverde.

Nu een week later belt het bedrijf ons op dat ze na inruil een schade aan de ketting en nokkenas hebben geconstateerd. Bovendien zien ze bij het uitlezen dat er drie keer eerder een melding is geweest gerelateerd aan dit probleem en dat je het kunt merken aan trillen bij een koude motorstart. Ze claimen bovendien dat ze dit niet konden zien bij de taxatie omdat je het alleen bij een koude motor kan waarnemen. M.i. kunnen ze het nu blijkbaar uitlezen dus toen ook.

Het bedrijf wil ons de helft van de 2400 euro schade laten betalen. Wij hebben echter nooit iets gemerkt of gezien aan de auto en er met veel plezier ik gereden. 1,5 jaar terug heeft hij een grote beurt met apk gehad dus in onze ogen was hij in een prima staat.

Wat zijn onze rechten en plichten?

Alvast hartelijk dank

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

De door u ingeruilde auto blijkt volgens het autobedrijf een gebrek te hebben aan de distributieketting. De garagist stelt voor de kosten ad € 2.400,- te delen. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Mededelingsplicht verkoper
Als verkoper bent u verplicht alle informatie te geven over de inruil die belangrijk kan zijn voor de koper (garagist). Bent u op de hoogte van technische mankementen of schade, dan dient u dit te melden. Laat u dit na, dan kan de ondernemer u hierop aanspreken.

Onderzoeksplicht koper
De ondernemer heeft daarentegen een onderzoeksplicht - keuring en/of proefrit -. Laat de hij dit na, dan accepteert hij het risico op gebreken.

Conclusie
Indien u naar eer en geweten (te goeder trouw) de garagist heeft geïnformeerd over de (technische) status van de auto, dan zijn de geconstateerde gebreken aan de auto vanaf het moment van levering voor rekening en risico van de garagist.



***

Reactie van Christ1984:

Hartelijk dank voor uw antwoord.