probleem met audi 1.8tfsi 2010 113.000 km

Vraag gesteld door jenhans op 08 oktober 2015

Op de valreep van inruil na verhoogd olieverbruik hapering bij optrekken.Garage kan het niet vinden, na 9 uur kijken door Ponspecialist,(eerder vervangen bougies en klopsensor helptniet) nu ivm defecte distributieversteller, geen goede spanning, vervangen incl.nokkenasversteller(s)en distributiespanners. kosten ong.2.500, geen coulance van Pon!(sinds 1975 Vagklant)!
Vraag 1.Is deze reparatie te wijten aan constructiefout(olieschraapveer zuiger)
vraag 2. wat is mijn juridische positie, heb mij aangemeld bij Audiclaimactie(zie radar)

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Onlangs heeft u een reparatie aan uw Audi uit 2010 (113.000 km) met 1.8 FSI motor laten uitvoeren ad € 2.500,-. U vraagt ons of een hoog olieverbruik en problemen met de distributieketting een bekend verschijnsel is bij dit type motor. Tevens vraagt u wat u rechten zijn in deze.

Een TFSI-motor staat bekend om zijn mogelijk hoog olieverbruik, evenals het probleem met de distributieketting. Mijn verbazing is dan ook groot, dat een specialist zoveel tijd nodig heeft voor diagnose. Inhouden bij optrekken wijst doorgaans op een distributiekeprobleem. Een en ander riekt toch naar onduskundig handelen, ofwel: wanprestatie ex art :74 BW.

Wat betreft het distributieprobleem zou zich kunnen beroepen op de wettelijke garantie (art 7:17 BW) nu de distributieketting niet voldoet aan de redelijke verwachting ervan. Bij regulier onderhoud en normaal gebruik van de auto heeft men niet te verwachten dat een distributieketting binnen 4 jaar aan vervanging toe is. Een disributieketting is onderhoudsarm en zou dus in principe de levensduur van de auto moeten hebben, of in ieder geval een levensduur van zo'n 10 jaar.

Om met succes een beroep te kunnen op voornoemnde wettelijke garantie, is het essentieel dat u de verkoper in de gelegenheid heeft gesteld tot herstel. Indien u dit namelijk verzaakt, verspeelt u zodoende uw rechten.

 

Indien u met de garagist niet tot overeenstemming komt, dan kunt u:

- de kwestie indienen bij uw rechtsbijstandverzekeraar;
- het geschil ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen (mits garagist Bovag aangesloten is en u destijds niet heeft afgezien van  Bovag garantie;
- het geschil ter beoordeling voorleggen aan de kantonrechter.

Voor meer informatie over dit onderwerp, verwijs ik u graag door na onze webpagina: 'Klachten na aankoop'