Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Moet ik betalen voor reparatiekosten bij 'foute' diagnose waarbij de auto uiteindelijk nog niet is gemaakt?

Vraag gesteld door op 22 augustus 2019

Een paar weken geleden kwamen we terug van een vliegvakantie en zijn van de luchthaven richting huis gereden. Onderweg naar huis voelt de auto niet goed aan reageert niet naar behoren, ook lichten er verschillende symbolen op op het dashboard. De motor was overhit geraakt.
We hebben de auto naar een vakgarage laten slepen om de auto daar te laten maken. Na een week hadden ze aangegeven dat de koppakking gemaakt moest worden en ze hadden de cilinderkoppen gecontroleerd. Met de cilinderkoppen waren nog heel (geen scheurtjes) en waren nog recht. Nu waren de kosten nog aanzienlijk namelijk 1.400,- euro. Op de dag dat ik de auto op wilde halen gaven ze aan toch nog niet helemaal klaar te zijn want de moto liep nog niet goed en er kwam rook uit. In de middag belde ze terug en gaven aan dat er iets uitzonderlijks aan de hand was want er zat water in de motor en dat kwam door een scheur in het motoronderblok en gaven aan dat het de auto niet meer waard was om er een andere motor in te zetten. Dus de auto heb ik nu nog bij de garage staan, maar ik moet nu nog wel de rekening betalen voor de gemaakte kosten voor het bestellen en plaatsen van nieuwe onderdelen waaronder een distributieset met waterpomp, koppakking, bougies en bougiekabelset, een kleppendekselpakking die zij zelf kapot hebben gemaakt bij het losschroeven (het was de schuld van de vorige garage dat ze te strak zaten), een tal van andere onderdelen en olies/vloeistoffen.
Nu zit ik dus met een auto waarbij ze allerlei nieuwe onderdelen hebben geplaatst, omdat ze dachten dat het daarmee verholpen zou zijn, waar ik nu achteraf dus niets mee kan en een hoge rekening als resultaat. Mijn vraag is dus eigenlijk: moet ik deze rekening betalen of het de verantwoordelijk/ bedrijfsrisico van de garage omdat ze in eerste instantie een verkeerde diagnose hebben gesteld?
Kan ik bij ze aangeven dat ik alleen het arbeidsloon en het gebruik van het diagnoseapparatuur ga betalen of moet ik alles betalen?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft uw auto ter reparatie aangeboden aan een garagist in verband met een lekke koppakking. Kosten reparatie ad € 1.400,- Bij ophalen van de auto meldde garagist dat de auto nog steeds niet goed is. Er bleek scheur in blok te zitten. Gelet op de dagwaarde van de auto raadt de garagist af de motor te vervangen. U vraagt zich af of de garagist wel een juiste diagnose heeft gesteld, en of u gehouden bent de factuur te voldoen.

Het is lastig te oordelen of de garagist een verwijt valt te maken. Doorgaans is een scheur in een blok niet visueel waar te nemen. Wel kan vaak aan de hand van de koppakking worden vastgesteld - met name wanneer de koppakking geen defect laat zien - of het probleem niet elders moet worden gezocht.

Nu de motor weer in elkaar zit en de vervangen koppakking waarschrijnlijk niet meer beschikbaar is, is het nauwelijks meer vast te stellen of de garagist een onjuiste diagnose heeft gesteld.

Wanneer u ee auto ter reparatie geeft is er sprake van een inspanningsverbintenis en niet van een resultaatsverbintenis. Op grond van de inspanningsverbintenis bent u in principe gehouden de uitgevoerde reparatie te betalen. Wellicht is de garagist bereid wat water bij de wijn te houden wat betreft de openstaande factuur.

Mocht u met de garagist geen overeenstemming bereiken, schakel u rechtbijstandverzekering in of leg de zaak ter beoordeling voor aan de Geschillencommissie Voertuogen. Voor beide opties geldt overigens wel dat de garagist Bovag lid moet zijn.

Voor meer informatie over klachten na reparatie, verwijs ik u graag naar onze website.