Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Is meedoen met Audiclaim na gebleken excessief olieverbruik Volkswagen Transporter 2.0 TDI verstandig?

Vraag gesteld door Hans Schokkenbroek op 15 november 2016

De motor van mijn Volkswagen Transporter biturbo 2.0 TDI 132KW/180 pk uit 2010 is in 2015 merkbaar olie gaan verbruiken en inmiddels is het olieverbruik opgelopen tot 1:800 l/km. De auto is nieuw gekocht bij een Volkswagen-dealer, normaal onderhouden en heeft 90% op de snelweg gereden. De reparatiekosten en bijkomende schade kunnen in het ergste geval oplopen tot ruim boven de Euro 10.000 en de auto is inmiddels onverkoopbaar.
Het lijkt een, al vanaf 2013 in de vakpers, bekend probleem te zijn, een gebrek in de motor, waardoor de motor olie gaat verbranden ergens na 100.000 km, en dan is de garantie verlopen. Eenzelfde probleem komt ook bij 1.8 TFSI en 2.0 TFSI motoren van Audi's, Seats en Volkswagens tussen 2009 en 2012 vaak voor. In de USA heeft Volkswagen na een class-action inmiddels geschikt en daar wordt het probleem bij alle 1.8 TFSI en 2.0 TFSI motoren verholpen en is de garantie uitgebreid naar 8 jaar.

Ik heb inmiddels de dealer in Amsterdam gevraagd het euvel te verhelpen. Als er sprake is van een ondeugdelijk product, dat niet aan de daaraan redelijkerwijs te stellen verwachtingen voldoet, is de Nederlandse wet heel duidelijk : de leverancier moet kosteloos herstellen of kosteloos het product vervangen. We zijn slecht begonnen, de door de dealer aangeboden olieweging bleek bij het ophalen van de auto ineens Euro 460 te kosten, ter plekke te betalen anders kreeg ik de auto niet terug.

Inmiddels heb ik een ongemotiveerde afwijzing ontvangen. In reactie daarop heb ik nog een brief gestuurd waarin ik de dealer een laatste mogelijkheid tot herstel biedt. Mijn vraag is, als ik er met de dealer op korte termijn niet uitkom, de auto staat nu al een maand stil, is het dan een goed idee om me aan te sluiten bij Stichting Audiclaim (gezien bij TROS Radar). Deze stichting bereidt een collectieve claim voor tegen Volkswagen, ook specifiek een TDI-claim voor de 2.0 TDI 132KW/180pk motoren geleverd tussen 2009 en 2012 en gemonteerd in de Transporter, Multivan, California en Amarok. Ze zegt op haar website ruim 5000 gedupeerden te vertegenwoordigen. Alleen draag je door deel te nemen al je rechten definitief over en 20% van een evt. opbrengst na een schikking of rechtzaak. Of moet ik toch evt. zelf een juridische procedure starten?

Antwoord van David

Antwoord van David

ANWB Expert

De motor van uw Volkswagen Transporter 2.0 TDI uit 2010 is steeds meer olie gaan verbruiken en dat is inmiddels opgelopen tot 1:800 l/km. De auto is nieuw gekocht bij een Volkswagen-dealer, normaal onderhouden en heeft 90% op de snelweg gereden.

U heeft de verkoper aangesproken op grond van non-conformiteit maar deze heeft dit ongemotiveerd afgewezen. U vraagt of het verstandig is u aan te sluiten bij Stichting Audiclaim.

In eerste instantie kunt u het geschil aanhangig maken bij de Geschillencommissie Voertuigen, zij kunnen een bindende uitspraak doen over de kwestie. U spreekt in dat geval de verkoper aan en niet de importeur en het gaat dan om de kosten voor reparatie.

Als u zich aan wilt sluiten bij de stichting, dan raad ik u aan goed te kijken naar de voorwaarden die van toepassing zijn en verdere kosten. Hier kan ook langere tijd overheen gaan. Ik kan niet bepalen of dit de beste keuze is, maar de gang via de Geschillencommissie is mijns inziens een goede keuze.

Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft, dan raad ik u aan deze ten eerste in te schakelen.



***

Reactie van David Sjoer:

Ter aanvulling op bovenstaand antwoord: in het geval dat de auto puur zakelijk wordt gebruikt, dan kan de Geschillencommissie een dergelijk geschil helaas niet behandelen.