Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dynamo vervangen in plaats van zekering 350 euro in rekening gebracht

Vraag gesteld door ismail op 8 november 2016

Ik stond met pech in Duitsland sleepwagen heeft mij naar garage gebracht en zonder te onderzoeken wat er mis is met mijn auto hebben ze gelijk dynamo vervangen voor 350 euro en toe die probleem bleef aanhouden hebben ze gekeken dat alleen maar een zekering kapot is en niet dynamo ik voel me opgelicht. Nu is het mijn vraag wat kan ik er aan doen.


Mvg

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Uw auto is in Duitsland afgesleept naar een garage. Na vervanging van de dynamo ad € 350,- bleek daarmee het probleem niet verholpen. Uiteindelijk bleek de zekering defect te zijn. U voelt zich opgelicht. U vraagt zich af wat nu te doen.

Het heeft er alle schijn van dat de garagist een onlogische volgorde van aanpak heeft gehanteerd door eerst de dynamo te vervangen en pas later de zekering te checken.

Vraag is of naast de zekering tevens de dynamo defect was. Dit valt normaliter niet meer te achterhalen, daar er op een dynamo een soort statiegeld zit en dus niet meer beschikbaar is voor nader onderzoek.

Nu u stelt dat de dynamo waarschijnlijk niet vervangen had hoeven te worden, ligt de bewijslast bij u. Omdat de dynamo niet meer beschikbaar is, valt dit niet meer vast te stellen.

Kortom; aangezien u uw gelijk niet kunt aantonen, heeft u juridisch bezien geen zaak.

Meer informatie over klachten na reparatie in het buitenland vindt u op onze website.



***

Reactie van ismail:

Ik heb het oude dynamo bij me en gechekt en het dynamo is oké alleen zekering niet en dat heb ik getest even zonder die zekering te rijden en klopt daarna is het auto uitgevallen dus het is 100 procent zeker dat het door zekering komt wat kan ik er aan doen nu



***

Reactie van Michiel Claesen:

Nu blijkt dat de vervangen dynamo in uw bezit is, en u kunt aantonen dat de dynamo ten onrechte vervangen is, maakt dat u wel degelijk een sterke zaak heeft.

Eerste stap is om de garagist schriftelijk in gebreke te stellen (zie stappenplan klachten na reparatie in buitenland).

Eventuele vervolg stap is om uw rechtsbijstandverzekering in te schakelen of het geschil voor te leggen aan het Europees Consumenten Centrum (ECC; voor grensoverschrijdende geschillen).