Kras op de cilinderwand?

Vraag gesteld door Mostafa op 01 mei 2015

2 maanden gelden heb ik een VW Touran 1.4 TSI 103 KW bouwjaar 2007 zonder garantie gekocht.
Na 8 weken (1800 km gereden) is de auto stuk gegaan. Er bleek dat de vierde cilinder geen compressie heeft. De automonteur ontdekte dat er een kras op cilinderwand zit. Nu moet ik de vier cilinders boren en honen en de zuigers vervangen. Ik vroeg aan de autoverkoper (autogarage) om de auto te repareren op zijn eigenkosten. De autoverkoper weigerde dat en hij zei dat de auto bij verkoop goed was.
Volgens de automonteur moet deze klacht al langer hebben gespeeld en kan niet door kopersgebruik (bij een normaal gebruik) zijn ontstaan in die korte periode en kilometergebruik.

Graag jullie mening hierover.

Alvast bedankt.

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht zonder garantie bij een garage. Nu blijkt dat er een kras op de cilinderwand zit en de cilinders en de zuigers vervangen moeten worden. Er dient ten eerste onderzocht te worden wat de precieze oorzaak is van de gebreken.

De auto die u heeft gekocht, moet voldoen aan hetgeen u op grond van de gesloten overeenkomst mocht verwachten.  Dit wordt het conformiteitsbeginsel genoemd. Voldoet de auto niet aan de redelijke verwachtingen dan is er sprake van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een auto zijn o.a.: leeftijd van de auto, koopprijs van de auto in relatie tot de nieuwprijs, waar u de auto kocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de auto. De verkoper is verplicht u te informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn.  Een gebrek dat optreedt in de eerste 6 maanden na aflevering, wordt door de wet verondersteld al aanwezig te zijn toen u de auto kocht.

Het is van belang dat u de verkoper in eerste instantie in de gelegenheid stelt de gebreken te verhelpen binnen een redelijke termijn. U kunt niet zomaar de auto laten repareren bij een derde en de kosten hiervan op de verkoper verhalen.

Mocht het autobedrijf zijn aangesloten bij de BOVAG, dan kunt u  - als u er niet met de verkoper uitkomt – het geschil voorleggen aan De Geschillencommissie Voertuigen.

Voor de wijze waarop u stappen richting de garage moet nemen verwijs ik u naar het stappenplan op onze website: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop