Ik heb een harley gekocht,zonder garantie,nu blijkt dat er toch een grote reparatie van meer dan 2000 euro zit aan te komen,dealer wil dat ik evt reparatiekosten betaal,is dit redelijk te noemen?

Vraag gesteld door gehaktbal op 29 april 2015

Ik heb dus een harley gekocht bij een dealer ,zonder garantie,dealer zei er waren geen problemen mee,op 2e dag met deze motor naar een harley dealer in buurt gereden ,hij kijkt naar de motorolie en ziet er erg weinig olie in ,paar dagen later wil ik de primaire olie vervangen (koppeling)blijkt dat er veel teveel olie zit,ik dealer gebeld waar ik motor gekocht heb ,probleem verteld,hij zei zal wel de keerring zijn die stuk is,welke hij mij opstuurde,na het vervangen ervan door mijn vaste monteur,blijkt dat er nog steeds teveel olie in de primair staat.deze zegt dat een carterhelft vervangen moet worden ,blijkt heel veel werk,zou rond de 2000 euro kosten.,ik heb sterk het vermoeden dat dit euvel er al was voordat ik motor kocht,dealer bestrijdt dat,wat zijn mijn rechten nu?

Antwoord van David

ANWB Expert

In dit geval heeft u geen garantie afgesproken, maar mag u afgezien daarvan verwachten dat u een motor koopt die geschikt is voor normaal gebruik. Wanneer het bedrijf is aangesloten bij de BOVAG, dan kan er wel BOVAG garantie van toepassing zijn.

Bij de aankoop van een motor heeft u als koper onderzoeksplicht. Dit betekent bijvoorbeeld dat u in ieder geval een proefrit dient te maken. Hoe ouder de motor is, hoe meer onderzoek u moet doen.

De motor die u heeft gekocht, moet voldoen aan hetgeen u op grond van de gesloten overeenkomst mocht verwachten.  Dit wordt het conformiteitsbeginsel genoemd. Voldoet de motor niet aan de redelijke verwachtingen dan is er sprake van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een motorfiets zijn o.a.: leeftijd, koopprijs in relatie tot de nieuwprijs, waar u de motor kocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de motor. De verkoper is verplicht u te informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn.  Een gebrek dat optreedt in de eerste 6 maanden na aflevering, wordt door de wet verondersteld al aanwezig te zijn toen u de motor kocht.

Uw vaste monteur zou een probleem met de keerring verhelpen, maar nu blijkt dat een carterhelft moet worden vervangen. Het probleem is dat u altijd in eerste instantie de verkoper moet aanspreken, wanneer er sprake is van een gebrek welke gezien leeftijd, koopprijs, kilometerstand niet had mogen voorkomen. Als u de motor ergens anders heeft laten repareren, dan heeft u weinig mogelijkheden meer. Het is van belang dat u de verkoper in eerste instantie in de gelegenheid stelt de gebreken te verhelpen binnen een redelijke termijn. U kunt niet de motor laten repareren bij een derde en de kosten hiervan op de verkoper verhalen. Er kan dan niet meer bewezen worden of het gebrek later is ontstaan of dat deze al bij de aankoop aanwezig was.

Meer informatie vindt u nog op onze website: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/klachten-na-aankoop



***

Reactie van gehaktbal:

Goededag,U zegt dat het gebrek reeds aanwezig was,is het dan nu aan de dealer om dat gebrek kosteloos te verhelpen,of moet ik deel reparatiekosten of totale reparatiekosten betalen?,dealer wil harley ophalen en dan gaan kijken wat er precies aan de hand is,over evt kosten voor mij wordt niet gesproken,wat zou redelijk zijn om te betalen voor een reparatie?(motor heb ik nu 1 jaar in bezit),op advies van dealer waar ik motor had gekocht, heb ik destijds door de monteur v mij de keerring laten vervangen,recent bleek dus dat dat niet geholpen had.



***

Reactie van David Sjoer:

Het probleem is dat u altijd in eerste instantie de verkoper moet aanspreken, wanneer er sprake is van een gebrek welke gezien leeftijd, koopprijs, kilometerstand niet had mogen voorkomen. Nu heeft u de motor ergens anders laten repareren en dan heeft u weinig mogelijkheden meer. Het is van belang dat u de verkoper in eerste instantie in de gelegenheid stelt de gebreken te verhelpen binnen een redelijke termijn. U kunt niet de motor laten repareren bij een derde en de kosten hiervan op de verkoper verhalen.



***

Reactie van JVA-Ecotech:

Het is een bekend probleem, helaas.
In de jaren ‘70 werd het als een uitzondering gezien dat de ingegoten carterbus, los gaat in het carter.
Nu is het regel.
Niet één carter is nog “HEEL” van voor 2000.
De oorzaak is lange tijd verborgen gebleven en pas nu 2017 wordt het duidelijk; het is een HD eigenschap.
Repareren, zoals we vele malen hebben gedaan, is en blijft wachten op het volgende zwakke punt.
Het probleem is er al meer dan 100 jaar.
In 1915 een krukaspen van niet meer dan een rol oppervlak/lengte van 44,5 mm en dat is het in 1999 nog steeds, alleen de diameter verdikt van 25,40 via 28,55 naar 31,75 mm in 1941.
De krukaspen wordt door een conus in het vliegwiel getrokken met een moer.
De lengte van de conus is slechts 17 mm en ongeveer 5 mm voor de schroefdraad.
Misschien voor de jaren ‘15-’30 voldoende maar na 1970 is de verbinding echt te zwak voor een hoger koppel en meer cc’s.
De 1984 motor de Evolution genoemd maar er zitten nog alle fouten van de voorgaande jaren in.
De ingegoten stalen bus is ergens in ‘90 komen te vervallen maar dat was niet afdoende om geen losse lager buitenringen te krijgen.
Na vele jaren van onwetendheid weet nu bijna iedereen van de carter lager problemen.
Alleen is het de kunst om je achter de algemene geaccepteerde eigenschap van “ik niet weten” te verschuilen.
De zwakke krukaspen /vliegwiel conus is de grote schuldige aan veel problemen.
De linkeras gaat scheef in het vliegwiel staan en slingert in het buitenste lager.
Zo ontstaat een wals werking op de buitenste lager buitenring.
De krachten zijn zo groot dat elk systeem faalt.
Hoe vast je ook een reparatiebus in het carter vast probeert te zetten.

Er is een manier om aan deze narigheid te ontsnappen; Rustig rijden, vermijd snelheden boven 90 km.u en stopt regelmatig om het carter te laten afkoelen.
Ongeveer de rijstijl van de WW 2 750 cc Liberators.
Voor meer informatie raadpleeg de Motorvitamine site.
http://www.motorvitamine.eu/forum/index.php
http://www.motorvitamine.eu/forum/viewforum.php?f=14


Jammer van het late antwoord maar misschien toch nuttig.