Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

ondeugdelijke apk bij verkoop?

Vraag gesteld door cmos op 17 oktober 2016

Ik heb een auto gekocht (bj 2001 / 159.000 km / € 1500) met een geldige apk. De auto heb ik aangekocht zonder garantie en zonder afleverbeurt. Die beurt wilde ik doen bij mijn eigen garage.
De apk is afgegeven op 6 september 2016 (uitgevoerde bij de verkopende garage) en er zijn 5 punten geconstateerd (onder de kop "in het kader van apk zijn de volgende gebreken hersteld")
Nu mijn eigen garage tbv een beurt ook nog wat verdere inspectie heeft uitgevoerd, geven zij aan dat de auto niet door de apk had mogen komen. Enkele (of alle) van de 5 punten zijn volgens hun niet gerepareerd bij APK.
Wat kan ik doen? Is een herkeuring door de RDW een optie? Kan ik de verkopende garage in gebreke stellen? De garage is geen bovag bedrijf.
Graag uw advies

Greot,
cmos

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft bij een autobedrijf een occasion gekocht (bj. 2001/ 159.000 km). De auto was kort voor aanschaf APK gekeurd door verkoper.De 5 punten die bij AOK naar voren kwamen zouden hersteld zijn door verkoper. Nu blijkt dat deze 5 punten niet hersteld zijn vraagt u zich af hoe nu te handelen.

In eerste instantie raad ik u aan de bevindingen aan de verkoper voor te leggen. Indien de verkoper geenszin bereid is de gebreken te herstellen, dan kunt u de RDW verzoeken te beoordelen of de auto wel terecht goedgekeurd is.

Mocht de RDW uw bevindingen bevestigen, dan kunt u zich vervolgens beroepen op dwaling ex art 6:228 BW en/of non-conformiteit ex art 7:17 BW e.v.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.