Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Lekke versnellingsbak Opel Agila (waarschijnlijk al vanaf de aankoop)

Vraag gesteld door LG Lenting op 10 juni 2016

Februari vorig jaar een Opel Agila 1.0 uit 2008 gekocht bij een van de plaatselijke garages. Keurig autootje met nog geen 29.000km op de teller.
Al vanaf de aankoop maakte hij met schakelen en ontkoppelen een raar geluid. Meerdere keren er mee heen geweest en werd er stukje in gereden en naar "gekeken", met elke keer de conclusie dat het niks was. Op laatst ga je dat maar geloven en accepteer je dat geluid als zijnde dat het bij de auto hoort.
Na dat er einde vorig jaar iets misgaat met de wissel van zomer naar winterbanden en er een hoge rekening kwam voor ongevraagde reparatie van de airco die goed werkte, zijn we niet weer bij deze garage geweest.
Gister voor een beurt de auto naar een andere garage gebracht en krijg toen te horen dat die geluiden die te horen zijn bij ontkoppelen en schakelen komen omdat de versnellingsbak kapot is en lekt. Zo de monteur kon zien was dit een lekkage die al heel lang aan de gang was, zeer waarschijnlijk al toen we de auto kochten, omdat hij toen ook al die geluiden maakte.
Mijn vraag is, kunnen we hier nog wat mee.
De reparatie gaat ons alleen al voor revisie van de bak 950€ kosten, excl btw en andere bijkomende kosten.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft 1,5 jaar geleden een auto gekocht waarbij vlak na aankoop een geluid optrad dat u bij de verkoper heeft gemeld. De verkoper heeft de auto diverse malen onderzocht maar geen gebrek geconstateerd. Nu blijkt dat de versnellingsbak gerepareerd moet worden.

Garantie

Als u een auto koopt en u heeft garantie dan moeten klachten die gemeld worden tijdens deze garantie ook onder garantie worden verholpen. Lukt dat niet, dan blijft op de gemelde klachten wel de garantie van kracht. Indien u dus kunt aantonen dat dit dezelfde klacht is als die eerder is gemeld zou de verkoper alsnog onder garantie de klacht moeten verhelpen. Wel moet vaststaan dat dit dus dezelfde klacht is en niet een later ontstane klacht.

Geen garantie

Indien er bij aankoop geen garantie is afgegeven dan valt u terug op de wet. Hierin wordt aangegeven dat u als consument redelijke verwachtingen mag hebben van hetgeen u koopt. Deze verwachtingen worden dan weer gevormd door onder meer de leeftijd van de auto, de kilometerstand en het onderhoud en gebruik. Wel zult u ook in dit geval moeten aantonen dat dit gebrek er al bij de levering inzat.

Stappen

Al met al is het nu zaak dat u kunt aantonen dat het gebrek dat nu ook is geconstateerd exact hetzelfde probleem was als het probleem dat u na aankoop heeft gemeld bij de verkoper. Ook is het noodzakelijk de verkoper de gelegenheid te geven om dit gebrek dan vervolgens te verhelpen. Geeft u de verkoper niet die gelegenheid dan vervallen uw rechten.

Voor de wijze waarop u de verkoper dient aan te spreken verwijs ik u naar het stappenplan "klachten na aankoop"op onze website.