Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Verhaalrecht na aankoop tweedehands auto?

Vraag gesteld door Van Leersum op 16 februari 2016

Goedemorgen,

In mei 2015 hebben wij een tweedehands auto aangeschaft bij een merkdealer.
Sindsdien heeft de auto al meerdere malen bij de garage gestaan, zo ook vandaag. De uitlaat was lek (kan gebeuren) maar het telefoontje van de garage over een verrotte plaat onder de motor verontrust mij meer (kostenpost EUR 1.100,-). Nu is mijn vraag of dit niet aannemelijk te maken is dat deze plaat ten tijde van de aankoop niet al verrot geweest was. Er is in de tussentijd namelijk niet gepekeld/sprake geweest van strenge vorst of enig ander aspect dat van invloed had kunnen zijn. Het lijkt mij sterk dat in amper 8 maanden tijd een complete plaat weg rot. Sterker nog, toen de wagen een keer op de brug stond vielen mij de roestplekken ook op. Er werd mij aangegeven dat dit er erger uit zag dan het was. Stom, ik weet het, maar je gaat uit van een stukje vertrouwen. Dit kan blijkbaar helaas niet. De garage waar hij nu staat (los van de dealer) geeft aan dat dit aspect verholpen dient te worden voor de apk over enkele maanden. Er rust geen garantie op de auto. Kan bijvoorbeeld een keuring van de auto door de ANWB bevestigen hoe lang de rotting er ongeveer al moet zitten?

In afwachting van uw reactie,

J. van Leersum

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft in mei 2015 een gebruikte auto gekocht. Nu blijkt de bodemplaat niet goed meer te zijn. U heeft geen garantie.

Bij de aankoop van een gebruikte auto heeft u als koper een onderzoekplicht. U koop een auto waar al enige tijd gebruik van is gemaakt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet over deze auto. Hij hoeft de auto niet zelf te onderzoeken.

Na de aankoop heeft u, ook zonder garantie, rechten op grond van de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u heeft gekocht. Deze verwachtingen hangen onder meer samen met de leeftijd van de auto, de kilometerstand, het onderhoud en het gebrek zelf. Wel moet u aantonen dat dit gebrek al bij de aankoop aanwezig was. Of een expert dit na 8 maanden met zekerheid kan vaststellen is niet vooraf te zeggen. Kennelijk was het bij de vorige APK keuring nog goed genoeg om goedgekeurd te worden.

U dient hoe dan ook eerst de verkoper op de hoogte te stellen van dit probleem en de gelegenheid te geven om dit voor u op te lossen. Doet u dit niet en laat u de dealer waar de auto nu staat herstellen, dan verliest u uw mogelijkheden. De wijze waarop u de verkoper moet aanspreken en informatie over uw verdere mogelijkheden vindt u in het stappenplan klachten na aankoop op onze website.