verborgen gebreken bij aankoop camper/ juridisch

Vraag gesteld door Erik de (K)leermaker op 19 augustus 2015

Hallo, wij hebben op 3 augustus een Camper gekocht via marktplaats bij een particulier. Volgens de verkoper een tiptop camper voor veel vakantie en rij plezier.
Na de bezichtiging zijn wij s avonds de camper gaan ophalen. Onderweg gaf deze na een km of 20 een zeer dikke zwarte rookpluim. Volgens de verkoper was er door de defecte( inmiddels gerepareerde) olie in de uitlaat gekomen. De rook is inmiddels inderdaad verdwenen. Toen de camper twee dage thuis stond zijn we nader gaan kijken en bleek de kachel van het camper deel defect. Er lag ook wat olie onder de camper, na nader onderzoek , lekkage bij de steekas, bij de olie pomp en bij het carter deksel. Onder de bus hing de stekker voor de extra kentekenplaat los. Deze wilde ik afgelopen maandag weer vastzetten, maar de plek waar deze hoor te zitten bleek rot te zijn. ook daarnaast en verderop in de bodemplaat kan ik zo op verschillende plaatsen een schroevendraaier steken. De camper is van 1993 en we hebben € 9150,- voor betaald. Vraagprijs was € 10000,- km stand 99750. Wat zijn de stappen die we kunnen ondernemen om eventueel de koop geheel terug te draaien, of, indien mogelijk deze schade fatsoenlijk te laten herstellen door de verkoper. Want u begrijpt dat wij dit niet verwachten van een Camper met titel Tip Top.
In afwachting van uw antwoord,
Erik Andringa
06 26392208

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft een tweedehands camper gekocht via Marktplaats van een particulier welke diverse gebreken vertoont. 

Als u een camper bij een bedrijf koopt is er een regeling in de wet opgenomen waar u op terug had kunnen vallen. Deze regeling geldt echter niet bij aankoop van een particulier. 

U kunt in dit geval alleen terug naar de particuliere verkoper. U zult aan moeten tonen dat de verkoper op de hoogte was van de betreffende problemen ten tijde van het sluiten van de koop. Een particuliere verkoper moet namelijk wel informatie geven over de auto en de bij hem bekende problemen melden. Doet de verkoper dit niet, dan kunt u hem hierop aanspreken.

Voor meer informatie verwijs ik u nog naar onze website: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/klachten-na-aankoop. Daarnaast kunt u nog gebruik maken van ons stappenplan