Problemen met nieuwe vouwwagen

Vraag gesteld door DennisV op 28 april 2015

Eind september 2013 hebben we een nieuwe Trigano Alpha GL aangeschaft met als opties een voortent, inritsbaar kuipzeil, luifel, achtertent, slaapcabine voor de achtertent en twee Thule fietsendragers (incl. bevestigingsbeugel). De totale aanschaf was €10.245,-

De oplevering van de wagen ging niet helemaal zoals het hoorde, we hadden het idee dat de wagen alleen maar uit de verpakking gehaald was. We hebben zelf de wagen schoon moeten maken!

In de zomer van 2014 zijn we voor het eerst met de wagen op vakantie geweest, 2,5 week naar Zuid Frankrijk. Tijdens deze vakantie kwamen we veel problemen tegen met de wagen: rubberen afdichtstrips lieten los, de coating van het frame van het vaste deel liet los, de drukkers van het kuipzeil konden niet aan de wagen bevestigd worden, het frame van de achtertent konden we niet aan het frame van de wagen koppelen, bij het minste of geringste kwamen er deuken in de rand bij het bed, er was geen accu aanwezig voor de waterpomp (zou wel geleverd worden), de voortent lekte, het grondzeil vertoonde al snel slijtplekken (de dealer vertelde ons dat we niets onder het grondzeil hoefde te leggen), het putje van de wasbak zit te hoog waardoor het water niet helemaal wegloopt, de scharnieren van de keuken en de disselbak vertonen roestplekken, de rits van de deur in de voortent werkt niet goed, het stiksel van de slaapcabine laat los en de luifel past niet goed aan de voortent.

We hebben deze problemen direct na de vakantie begin september 2014) gemeld bij de dealer. De dealer heeft toen aagegeven dat alles opgelost ging worden. De tent van de wagen en de voortent zijn teruggestuurd naar Trigano. Ongeveer 2,5 week geleden zijn de twee tenten retour gekomen en afgelopen week hebben we de wagen naar de dealer gebracht. Nu ongeveer 3/4 jaar later worden de problemen dus pas opgelost.

Toen de we de wagen bij de dealer gebracht hebben, hebben we ook aangegeven dat we ons vertrouwen in het product kwijt zijn en we de mogelijkheden wilden bespreken wat we met de wagen kunnen doen. Uiteindelijk kwamen ze met 3 opties:
1. De huidige wagen inruilen voor een nieuwe, en €2500,- bijbetalen
2. De problemen worden kosteloos verholpen. Kosten voor de door ons aangeschafte accu's en een eventuele coulance voor de vakantie worden niet benoemd.
3. De wagen wordt door de dealer teruggekocht voor €7500,-

Optie 1 valt voor ons al af, vanwege het bijbetalen.

We vragen ons af of optie 2 en optie 3 wel reeel zijn. We hebben het gevoel dat we als een gemiddelde klant behandeld worden. Je mag toch van een nieuw product wel verwachten dat deze goed is en er niet zoveel problemen aanwezig zijn.
In geval van optie 2 missen we een stuk sensativiteit, een gebaar vanuit de dealer lijkt me wel op zijn plaats.
In geval van optie 3 lijkt me een afschrijving van bijna €3000,- wel erg veel voor 2,5 week vakantie. Ik snap wel dat het bouwjaar 2013 is en het nu 2015 is, maar binnen het jaar hebben we de problemen gemeld en het oplossen van deze problemen heeft een nu al een doorlooptijd van ongeveer 3/4 jaar. We vinden het dan vreemd dat deze gehele afschrijvingskosten op ons bord terecht komen terwijl we hier helemaal niets aan kunnen doen.

Daarnaast staat bij deze dealer een Trigano Alpha uit 2014 (zonder keuken) als occasion met veel minder opties zoals wij die hebben. Deze wagen moet €7595,- kosten.
Tevens staat op de site van de dealer een voorjaarsaanbieding. "U krijgt bij inruil van een vouwwagen 1000 euro extra bovenop de inruilprijs van de ANWB/BOVAG koerslijst (vouwwagen niet ouder dan bouwjaar 2003 en schoon, schade- en schimmelvrij". We weten dat we de vouwwagen niet inruilen, maar wetende van alle problemen die we met de vouwwagen gehad hebben moet hier ook wel iets mee te doen zijn. Onze vouwwagen is immers maar 2,5 week gebruikt geweest.

Wat vinden jullie van de geboden opties?
Wat is jullie advies hierin?

Antwoord van David

ANWB Expert

Naast de garantieperiode die u schriftelijk krijgt, kunt u aanspraak maken op de wettelijke garantie, het zogeheten 'conformiteitsbeginsel'. Dit houdt in dat u mag verwachten dat het product de eigenschappen heeft waarvoor u het kocht. En bij die eigenschappen hoort de levensduur, ofwel de periode waarvan u mag verwachten dat een product probleemloos meegaat. De levensduur wordt bepaald door de prijs en de kwaliteit van een product.

In eerste instantie biedt de dealer de mogelijkheid alle problemen kosteloos te herstellen. De verkoper dient altijd in de gelegenheid gesteld te worden de problemen te verhelpen. Wanneer een gebrek steeds terugkomt, dan is op den duur vervanging van het voertuig mogelijk. Is vervanging te kostbaar of niet mogelijk, dan is ontbinding van de overeenkomst een volgende mogelijkheid.

De dealer biedt zelf de mogelijkheid om de wagen terug te kopen voor een bedrag van € 7500. De hoogte van de gebruiksvergoeding hangt af van in welke mate u gebruik heeft gemaakt van de vouwwagen. In uw specifieke geval zou voor het gebruik van in totaal 2,5 week in Frankrijk een afschrijving van 700 euro per jaar een indicatie zijn voor dit type vouwwagen, maar de dealer hoeft hier niet mee akkoord te zijn. Ook omdat de problemen nu verholpen zijn. 

Uit uw verhaal maak ik op dat er sprake is van een dealer die is aangesloten bij de BOVAG. In dit geval kunt u overwegen het geschil aanhangig te maken bij de Geschillencommissie Voertuigen.

Voor meer informatie verwijs ik u nog naar onze website: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/klachten-na-aankoop