Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

In Duitsland heb je geen milieu sticker nodig als je een gehandicapten parkeerkaart hebt. Je moet hem dan wel zichtbaar neerleggen.

Vraag gesteld door Bartel op 12 februari 2017

1. Jammer dat dit niet in het artikel in Kampioen nr 2 wordt genoemd.
2. Geldt dit ook in andere plaatsen?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Vele steden in Duitsland zijn alleen per motorvoertuig toegankelijk, wanneer het motorvoertuig over een milieusticker beschikt.

Volledigheidshalve hadden deze uitzonderingen opgenomen moeten worden in artikel in De Kampioen.

Deze regel kent een aantal uitzonderingen, te weten;

•Autosnelwegen die door milieuzones lopen, vallen buiten de regeling. Op doorreis naar Oostenrijk of Zwitserland is geen milieusticker nodig.
•Motoren, bromfietsen en snorfietsen vallen buiten de regeling.
•Oldtimers met een Duits historisch kenteken hoeven geen milieusticker te hebben.
•Oldtimers met een Nederlands kenteken, met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 1978 en voorzien van historische (blauwe) kentekenplaten, zijn ook vrijgesteld. Bij het parkeren van een oldtimer in een milieuzone,moet een kopie van het Nederlandse kentekenbewijs of een FIVA Identity Card duidelijk zichtbaar geplaatst zijn. Informatie over deze Identity Card is te vinden op fiva.org en fehac.nl.
•Voertuigen waarin duidelijk zichtbaar een geldige Europese gehandicaptenparkeerkaart achter de voorruit is geplaatst zijn vrijgesteld, mits de kaart voldoet aan bepaalde voorwaarden.
•Meer informatie over de vrijstellingen en de voorwaarden (in het Duits) zie umwelt-plakette.de (kies optie Ausnahmeregelungen).

Meer informatie over milieuzones Duitsland vindt u op onze website.



***

Reactie van JvKnegsel:

De vrijstelling voor klassiekers/oldtimers m.b.t. de Duitse umweltzones betreft niet vóór 1-1-1978, maar betreft 30 jaar of ouder. Mits de auto niet zodanig is verbouwd dat die een heel ander soort auto is geworden (zoals een hotrod), dan geldt vanaf de verbouwingsdatum opnieuw 30 jaar.
1-1-1978 is de datum van waarvanaf Nederlandse auto's en motorfietsen geen klassiek blauwe plaat meer mogen hebben. Een auto uit - bijvoorbeeld - 1986 is inmiddels óók meer dan 30 jaar oud. En verwacht van een Duitse opsporingsambtenaar niet dat hij op de hoogte is of moet zijn van alle kentekenplatensystemen van alle andere landen.
Kopie van het kentekenbewijs duidelijk leesbaar op het dashboard leggen dus. Dat is wel een goed advies.

Ook een vrijstelling geldt in Düsseldorf voor wie daarvandaan met de autoslaaptrein reist of van die trein komt: kopie van de treinreservering op het dashboard leggen.

De gehandicaptenkaart, mits duidelijk zichtbaar op het dashboard, geeft ook vrijstelling voor de autosnelwegtol in Tsjechië en in Slowakije. Dat althans heb ik in Slowakije vernomen van een in Tsjechië wonende Nederlander.
Wellicht kan de ANWB dit eens controleren bij de Tsjechische en de Slowaakse autoriteiten en als dit klopt, dat vervolgens bij de landeninformatie plaatsen. Wellicht zijn er meer landen en gebieden waar voor milieuzones, tollen e.d. dergelijke vrijstellingen bestaan.