Importeur wilt niet garantie probeelm vergoeden

Vraag gesteld door garantieprobleem auto op 28 februari 2016

De achter schokdempers moesten vervangen na iets meer dan 15000 km, binnen de garantie. De service van de Nederlandse auto is door een Belgische gecertificeerde dealer gedaan, aangezien het een goede service geeft en dat het de dichtstbijzijnde dealer is. Doordat de Toyota RAV4 met Nederlands kenteken is, loopt de garantie via Louwman & Parqui. Zij willen dit garantie-probleem niet vergoeden omdat het niet door een Nederlandse dealer gedaan is. Mijn eerste Nederlandse dealer ligt ongeveer 25 km verderop. Ik dacht dat garanties Europees is vastgelegd. Wat gebeurt er als een auto op vakantie kapot gaat?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

De schokdempers van uw auto moeten worden vervangen. U heeft nog fabrieksgarantie maar de kosten worden niet vergoed.

Aan fabrieksgarantie kunnen voorwaarden worden gesteld, bijvoorbeeld met betrekking tot het onderhoud. Houdt u zich niet aan deze voorwaarden dan kan een beroep op garantie worden afgewezen.

Naast de fabrieksgarantie heeft u ook rechten op grond van de wet. De zogenaamde "wettelijke garantie". Hieronder valt ook een redelijke levensduur van het gekochte goed of een onderdeel hiervan. Van schokbrekers mag u, bij normaal gebruik, verwachten dat deze langer meegaan dan 15000 km. U kunt hiervoor terug naar de verkoper. De verkoper is op grond van deze regeling aan te spreken.

U zult de verkoper de gelegenheid moeten bieden om het gebrek te herstellen. Doet u dit niet, dan kunt u naderhand geen schadevergoeding vorderen. De wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken staat beschreven in ons "stappenplan klachten na aankoop".