Garantie versnellingsbak

Vraag gesteld door jaapKees op 06 januari 2016

Ik heb een Opel Mokka van nog geen 3 jaar oud. Er staat 38.000 km op de teller.Deze auto heb ik via een Opel garage gekocht en het onderhoud is ook via een Opel garage gebeurd.
Begin Dec. jl. is de versnellingsbak geblokkeerd.
De auto is toen naar de Opel garage gesleept en daar kwam men na onderzoek tot de ontdekking dat de versnellingsbak niet goed was afgesteld door de fabriek.
Men dacht dat de kosten wel vergoed zouden worden omdat dit euvel nog nooit was voorgekomen en dat dit niet mag voorkomen met een auto van nog geen 3 jaar oud en een kilometerstand van 38.000.
Toch kreeg ik na afloop een rekening voor reparatiekosten waarvan ik 60 % moest betalen omdat de garantie maar 2 jaar is voor de auto.

Is de bedoeling dat ik deze rekening betaal of kan ik hierop nog verder stappen ondernemen en zo ja welke?
Inmiddels is na 14 dagen weer hetzelfde euvel gebeurd en men is nu in onderhandeling met de fabriek over een nieuwe versnellingsbak. Hoe het met de kosten daarvan is kon men nog niet zeggen.

M.vr. gr.
B.Rijk
e-mail bas.rijk@zeelandnet.nl

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto van nog geen 3 jaar oud waarvan een gebrek aan de versnellingsbak is gerepareerd. U heeft hiervoor een rekening ontvangen aangezien de garantie was verlopen.

Ook als de garantie is verlopen heeft u als consument nog wel rechten. U mag van het product dat u heeft gekocht redelijke verwachtingen hebben. Dat is ook een redelijke levensduur. Een versnellingsbak moet zeker langer probleemloos mee kunnen gaan dan de door u genoemde  38.000 kilometer. Alleen als de verkoper kan aantonen dat het gebrek is te wijten aan bijvoorbeeld verkeerd gebruik zijn de kosten voor u. In uw geval ligt de oorzaak echter bij de fabrikant.

De verkoper is in deze uw tegenpartij. Hij moet de schade herstellen en de kosten vergoeden. Wat de fabriek/importeiur besluit is hierop niet van invloed. Een geringe bijdrage van u zou gevraagd kunnen worden als er een nieuwe versnellingsbak wordt geleverd. Dit heeft te maken met het feit dat u er dan als consument op vooruitgaat. Voor het repareren van een versnellingsbak is een bijdrage niet altijd redelijk. Het is immers maar de vraag wat u hierop vooruitgaat,. Het blijft dezelfde versnellingsbak. Als de verkoper u niet tegemoet wil komen in de kosten heeft u de mogeljkheid om deze zaak voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.