Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Camerabeelden niet te gebruiken als bewijs voor aansprakelijkheid aanrijding?

Vraag gesteld door Adriaan80 op 4 januari 2016

Bij een aanrijding op de snelweg ben ik achterop mijn voorganger gebotst, die na mij links ingehaald te hebben kort voor mij ging rijden en vervolgens plotseling zonder noodzaak hard remde, waarschijnlijk om op het laatste moment drie rijstroken naar rechts uit te voegen. Helaas is dit in alle commotie niet op het schadeformulier terecht gekomen en zijn er geen getuigen die gestopt zijn.

Er hingen wel camera's waarvan de beelden bovenstaande lezing zullen bevestigen. Verzekeraar geeft echter aan dat camerabeelden alleen voor verkeersmonitoring zijn bedoeld en alleen in bijzondere situaties door de politie opgevraagd mogen worden. Dus ben ik aansprakelijk, want achterop gebotst.

Klopt het dat privacyregeltjes het opvragen van camerabeelden van de aanrijding belemmeren? Waarom mag ik niet beschikken over beelden die van mij zijn gemaakt?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U bent recentelijk betrokken geraakt bij een aanrijding op de snelweg. Bij gebrek aan getuige(n) kunt u niet bewijzen dat de voorligger aansprakelijk is. Wel zouden de camerabeelden van Rijkswaterstaat uitkomst kunnen bieden, echter deze beelden zijn vooralsnog niet opvraagbaar.

De beelden worden echter niet bewaard, en kunnen achteraf ook niet worden aangevraagd voor verzekeringsdoeleinden.

Voor meer informatie over het verhalen van schade, verwijs ik u graag naar onze webpagina: 'Stappenplan schade verhalen'.

 


***

 

 

 

Reactie van Adriaan80:
Uw antwoord lijkt tegenstrijdig: bedoelt u dat ikzelf deze beelden niet mag opvragen maar andere partijen zoals (rechtsbijstands)verzekeraars en advocaten wel?

 


***

 

 

 

Reactie van Annemieke Zerdoun:
U kunt zelf de beelden inderdaad niet opvragen.

Rijkswaterstaat gebruikt de camera’s langs de weg om de situatie op de wegen te schouwen om zo de veiligheid op de wegen in de gaten te houden. Zo wordt bijvoorbeeld gekeken of de spitsstrook vrij is van pechgevallen of voorwerpen, zodat deze vanuit de verkeerscentrale opengesteld kan worden.