Reparatiegarantie?
Vraag gesteld door RWJM Maas op 1 juni 2016
Voor een keuring bracht ik mijn Volvo 850 station automaat 1996 naar garage Peter Mutsaers te Tilburg. Ik vroeg wat het zou kosten om hem geheel op te knappen, technisch gezien dan. Het zou €570,00 kosten (remschijven, blokken vóór vervangen, ruitenwissers vervangen, handremvoering en stabilisatorstang vervangen) en bovendien zou de olielekkage verholpen worden. Ik ging akkoord met de prijs onder nadrukkelijke voorwaarde dat de olielekkage verholpen zou zijn. ik vroeg ook om daarbij dan maar een nieuwe APK keuring te doen. Om een lang verhaal kort te maken: Mutsaers vergat bij de 1e reparatie naar de olielekkage om te kijken, meldde om het APK keuringsrapport onder RA2: overmatige olielekkage, was ook het afgesproken bedrag van reparatie volledig vergeten maar daarna de Volvo nog 3x teruggebracht (verving pakking olievuldop maar die wordt weer verhit door de olie dus dat werkt niet, verving volgens hem pakking van klepdeksel maar nog steeds niet verholpen en bracht toen een nieuwe olievuldop aan (welke hij niet extra in rekening bracht, zei hij genereus). Mutsaers stelt nu dat het probleem moeilijker is dan ie dacht en dat hij daarvoor het nodige gereedschap niet heeft maar dat het dan een erg dure reparatie zou zijn. Mutsaers werkt zonder rekeningen ("geen tijd voor gehad") maar ik heb wel een handgeschreven briefje van hem waarop hij de reparaties vermeld en natuurlijk de pinbetalingen op de bankafschriften. Mutsaers is niet aangesloten bij de BOVAG maar valt wel onder de paraplu van Mijngarage.nl maar die stelt desgevraagd door mij daarvoor geen verantwoordelijkheid te dragen.
Ik vind het hebben van een auto die olie lekt niet verantwoord (ook niet voor milieu) en daarmee zijn alle andere door Mutsaers uitgevoerde reparaties overbodig. Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering. Ik heb Mutsaers per email nogmaals voorgelegd wat de geschiedenis is en gevraagd hem een voorstel te doen maar Garage Mutsaers te Tilburg reageert niet.
Antwoord van David
ANWB ExpertU heeft uw Volvo 850 ter reparatie naar een garage gebracht met het verzoek de auto op te knappen. De olielekkage zou ook verholpen worden, dit is niet gebeurd en de kosten zijn naar ik begrijp ook hoger uitgevallen. De garage is niet aangesloten bij de BOVAG.
Het is belangrijk om goede afspraken te maken met de garage over de reparatie en dit schriftelijk vast te leggen.
Reparatie is geen resultaatsverbintenis, maar een inspanningsverbintenis. Een garagist dient zijn uiterste best te doen een juiste diagnose te stellen om vervolgens het gebrek te verhelpen. Hierbij dient de garagist uit te gaan van een logische volgorde van aanpak. Spreek af dat de garage belt en toestemming vraagt voordat zij gaan repareren, vervangen of als de reparatie meer gaat kosten dan afgesproken.
Een handgeschreven briefje is ook rechtsgeldig, maar u dient in dit geval aan te tonen dat de garage niet juist heeft gehandeld. Nu de garage niet is aangesloten bij de BOVAG, zult u een juridische procedure moeten starten. Hieraan zitten kosten verboden.
Meer lezen over reparatie en onderhoud.
***
Reactie van RWJM Maas:
Geachte heer Sjoer,
Inmiddels heeft de garage vanochtend toch gereageerd en heeft één van mijn voorstellen aanvaard: de helft van de gemaakte kosten wordt door garage Peter Mutsaers te Tilburg teruggestort. Dat is netjes en had ik niet verwacht. Volgens mij ook het uiterst haalbare in deze kwestie.
Dat ik voortaan niet op de blauwe ogen van een reparateur was me al duidelijk geworden. Ik ben het overigens niet met u eens dat bij een duidelijke afspraak over het gemaakt zijn van een olielekkage voor een bepaalde prijs dit als een inspanningsverplichting moet worden beschouwd. Maar een juridische procedure gaat in deze kwestie te ver en is te onvoorspelbaar qua uitkomst.
In ieder geval dank voor uw snelle reactie,
Rob Maas
***
Reactie van David Sjoer:
Hartelijk dank voor de terugkoppeling. Bij een aantoonbare prijsafspraak, kunt u inderdaad stellen dat de garagist hier zich aan moet houden. Hij dient u dan op de hoogte te stellen als hij andere werkzaamheden moet verrichten die meer geld gaan kosten.
***
Reactie van RWJM Maas:
Ja maar je mag toch verwachten dat je van een prijsafspraak aankunt anders geef je reparateurs de vrije hand want halverwege een reparatie kun je de zaak niet meer stilzetten als het allemaal duurder zou gaan worden. Bij de site van Mijngarage.nl zag ik dat een garagist die onder hun paraplu valt maximaal 10% mocht afwijken van de afgesproken prijs (eventuele hogere kosten mocht de garagist declareren bij Mijngarage).
In ieder geval heeft garage Peter Mutsaers te Tilburg een keurige oplossing gedaan en ik moest bij de acceptatie daarvan wel beloven dat daarmee voor mij de zaak afgehandeld was. Bij deze!
Deel deze pagina