Onderhoudsboekje is zoekgeraakt bij dealer.

Vraag gesteld door Notaname op 21 augustus 2018

Juni jongstleden hebben wij een 2e hands Volvo V70 T4 aangeschaft bij een Volvo dealer in het midden van het land.
De net even ruim 2 jaar oude auto was een importauto uit Zweden en is door ons gekocht met 1 jaar Volvo Select garantie. Allemaal prima voor elkaar. Fijne auto ook.

Tijdens de koffie bij het ophalen van de auto laat de verkoper ons een map zien met het instructie- en onderhoudsboekje. Keurig afgestempeld in Zweden met de kilometerstanden er bij.

Rijden we op een bepaald moment bij Amsterdam, missen we de map. Die is op de balie bij de verkoper blijven liggen. Meteen gebeld en ze zouden deze nasturen naar ons huisadres.
We zijn meteen 3 weken op vakantie gegaan en bij thuiskomst geen pakketje met de map.

We hebben meteen gereclameerd maar ze hadden hem niet meer en konden ook geen track/trace code geven.
De afspraak was dat ze in Zweden de gegevens gingen opvragen, dat moest geen probleem zijn.

Nu bijna 3 maanden later nog steeds niets ontvangen en het schijnt dat Zweden niet mee wil werken.
De verkoper zegt nu: 'Wij krijgen niet de gewenste hulp uit Zweden en hebben besloten een nieuwe serviceboekje voor u te ontwikkelen'.

Geen idee wat ik mij daarbij moet voorstellen maar ik heb het vermoeden dat we behoorlijk worden benadeeld door dit alles.
We kunnen bij verkoop van de auto namelijk niet aantonen dat de kilometerstanden bij import klopten en dat zou een veel lagere inruilwaarde kunnen betekenen voor ons.

Wat kunnen wij hier nog aan/tegen doen? Heeft iemand advies?
Zou het o.a. zinnig zijn om een leidinggevende van de verkoper te benaderen om ze tot meer actie te bewegen?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht welke is geïmporteerd uit Zweden. Er was een onderhoudsboekje aanwezig, maar dit heeft u niet direct meegenomen. De verkoper heeft dit nagestuurd. Het boekje is echter niet bij u aangekomen.

Het feit dat u niet kunt aantonen wat het onderhoud en de kilometerstand van de auto is geweest kan, zeker bij een geïmporteerde auto, nadelig zijn bij verkoop.

De verkoper geeft aan de gegevens te hebben opgestuurd. Dat zal de verkoper dan wel aannemelijk moeten maken. Zijn deze gegevens niet aangetekend verstuurd, dan is dat niet echt zorgvuldig geweest. Dat verwijt kunt u de verkoper vervolgens maken. De verkoper zal alsnog voor deze informatie moeten zorgen. Doet de verkoper dt niet, dan kunt u hiervoor naar de Gescchillencommissie Voertuigen. U zou dan een mogelijke waardevermindering kunnen vragen. Een indicatie voor een waardevermindering kan ik u hier echter niet zo voor geven.

Voor meer informatie over klachten na aankoop verwijs ik u graag naar onze website.