BOVAG-garantie en aansprakelijkheid dealer bij noodreparatie auto door andere garage

Vraag gesteld door Collin1986 op 08 april 2016

Beste,

ik heb begin januari bij een garage in Dordrecht een tweedehands auto gekocht, met 3 maanden BOVAG-garantie.
Begin april ging de waterpomp van deze auto stuk. De wegenwacht heeft de auto naar de dichtstbijzijnde garage bij mijn tijdelijke woonplaats (Kootwijk/Barneveld) gebracht. De waterpomp bleek in uitzonderlijk slechte staat te zijn, was waarschijnlijk al heel slecht toen ik de auto kocht én de bougies zaten los. Totale kosten zijn niet mals.
Volgens de dealer waar ik de auto gekocht heb, heb ik geen BOVAG-garantie meer omdat ik hun had moeten bellen zodat zij de auto hadden kunnen ophalen. Op het eventuele gebrek gaan zij niet in.
Hoe zit het met de BOAVG-garantie en wat kan ik doen om eventueel de garage aansprakelijk te stellen?
Hartelijk dank.

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft begin januari een tweedehands auto gekocht met 3 maanden BOVAG-garantie. U heeft hier een beroep op gedaan nadat de waterpomp begin april kapot is gegaan. Volgens de verkoper is er geen sprake meer van garantie, omdat u contact met de verkoper op had moeten nemen om het gebrek te verhelpen.

Als u de reparatie inmiddels heeft laten uitvoeren bij een andere garage, dan is het inderdaad niet mogelijk om de verkoper daar nog op aan te spreken. Kunt u nog aangeven of de reparatie al is uitgevoerd? Als dit nog niet het geval is, dan hoor ik ook nog graag verdere details van de auto (model, type, koopprijs, kilometerstand). Deze factoren bepalen o.a. namelijk welke redelijke verwachtingen u van de auto mag hebben.