Autogordel van auto (15 maand oud en 9.000 km gereden) is extreem rafelig en kapot. Volgens garage valt dit niet onder de garantie.

Vraag gesteld door Anna 58 op 24 januari 2017

Auto nieuw gekocht in okt 2015 (Citroen C3). Nu 9000 km mee gereden. Sinds kort begint de gordel aan de bestuurderskant plotseling ernstig te rafelen en gaat stuk. Volgens de garage valt deze slijtage niet onder de garantie. Is dit correct?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft in oktober 2015 een nieuwe Citroën C3 aangeschaft. Nu 9000 km verder is de gordel bestuurderskant enorm gerafeld. Verkoper stelt dat deze slijtage niet onder garantie valt. U vraagt zich af of dit wel correct is.

Gelet op lage aantal kilometers en bouwjaar moge duidelijk zijn dat u - bij normaal gebruik - niet heeft u een dergelijke slijtage/gebrek niet te verwachten.

De dealer dient de gordel onder fabrieksgarantie te vervangen, tenzij hij kan aantonen dat de slijtage het gevolg is van ondeskundig gebruik/eigen schuld.

Komt u niet tot een vergelijk met de dealer, schakel dan uw eventuele rechtsbijstandverzekering in of leg het geschil - op grond van conformiteit art 7:17 BW e.v. - ter beoordeling voor aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.