wat is erbekend over over het oliverbruik van 1.8 TSI mtoren volkswagen audi skoda enz

Vraag gesteld door SmitWillem op 18 augustus 2016

vroegtijdig reparen of wachten tot dat pon een coulance regeling heeft (meer dan 1L per 1000 kM)
Als je kiest voor vroegtijdig bij de dealer of bij een revisiebedrijf (b.v. Hartog tuning alkmaar)

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt wat er bekend is over hoog olieverbruik van 1.8 TSI motoren van de VAG groep.


Op het internet is voldoende informatie te vinden over de problemen van deze motor. Het gaat om de productie van 2008 t/m 2012 en het grootste probleem zit in de zuigerveren.

Samen met uw dealer het verbruik in de gaten houden en als het verbruik niet snel toeneemt hoeft u geen actie te ondernemen.

Als u al voornemens bent om lang met deze auto te blijven rijden, een hoog olieverbruik heeft en het neemt nog toe, kunt u afhankelijk van leeftijd en km stand overwegen de reparatie nu te laten uitvoeren. Als er geen sprake is van een coulance regeling zou ik kiezen voor een revisiebedrijf.



***

Reactie van JonAnton:

U zegt dat op het internet hierover voldoende info te vinden is, dan lees ik o.a. bij tv-programma Radar dat die te harde zuigerveren ertoe kunnen leiden dat de motor echt stuk gaat, Dus is sprake van een constructiefout:
1. moet de VAG-groep hier dus niet zonder meer tot reparatie overgaan?
2. moet je dus sowieso niet overgaan tot laten repareren om dure schade te voorkomen?
2. is het zinvol je aan te sluiten bij de stichting Audiclaim?
gr
JonAnton



***

Reactie van Yda Matthijssen:

Zoals hierboven al gesteld zijn er problemen van hoog olieverbruik bij 1.8 TSI mortoren bekend. Er is echter geen terugroepactie.

De importeur verwijst naar het dealer netwerk. Juridisch is het zo dat u verwachtingen mag hebben van een zaak die u koopt. De verkoper, dus niet de importeur, is de aan te spreken partij als de auto niet aan de verwachtingen voldoet. Het advies is dan ook als u te maken hebt met een hoog olieverbruik naar de dealer te gaan en te vragen om een oplossing. Mijn technische collega’s adviseren ook om in verband met de dossier vorming regelmatig de olie te laten peilen door de dealer en ook daar te laten bijvullen. Op die manier is er duidelijkheid over de het olieverbruik. Belangrijk is ook of er sprake is van een constant (hoog) olieverbruik of dat het olieverbruik toeneemt. In alle gevallen moet u om uw rechten te houden de klachten eerst melden bij de verkoper en hem in de gelegenheid stellen het probleem op te lossen.

U vraagt of u niet sowieso moet laten repareren om meer schade te voorkomen. Als u laat repareren zonder overleg met de verkopende dealer dan verspeelt u uw rechten. Vandaar mijn advies in elk geval eerst naar de verkopende dealer te gaan.

U vraagt ook of het zinvol is u aan te sluiten bij Audiclaim. Er is bij ons weinig bekend over de werkwijze van Audiclaim. Wel is bekend dat zij werken op basis van no cure no pay en u ook aan hen moet betalen als u zelf een oplossing bereikt. Op de website van Audiclaim is ook weinig voortgang te zien. De laatste berichten zijn van 2015.

Indien u er niet uitkomt met de verkopende dealer dan kunt u een beroep doen op uw rechtsbijstandsverzekering. En als u geen rechtsbijstandsverzekering hebt dan kunt u zelf de klacht indienen bij de Geschillencommissie Voertuigen.

klachten na aankoop