Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Distributieriem gebroken kosten verhalen

Vraag gesteld door Ruud van P op 2 mei 2017

Ik rij een Mazda 5 diesel nieuw model uit 2011. Nu is bij 130.000 km mijn distributieriem gebroken. Volgens de garagehouder had deze riem pas bij 200.000 km vervangen hoeven te worden. Ik heb gisteren de riem gezien deze was een heleboel tanden kwijt en gebroken. Onderhoud heeft altijd plaatsgevonden, maar niet bij een Mazda dealer. Dat de riem slecht was is niet te zien van buitenaf. Kan ik Mazda hiervoor nog aansprakelijk stellen ?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

De distributieriem van uw Mazda 5 (diesel/130.000 km) is vroegtijdig gebroken, met alle gevolgen van dien. De auto is bij een universeel garage onderhouden. U vraagt zich af of u Mazda aansprakelijk kunt stellen.

Bij beantwoording van uw vraag ga ik uit van de door u opgegeven informatie met betrekking tot de vervangingstermijn van de riem (200.000 km).

Wettelijke garantie
Nu duidelijk is dat de riem vroegtijdig geknapt is, voldoet deze niet aan de redelijke verwachting die u - als consument - hiervan zou mogen hebben op grond van de koopovereenkomst. Ofwel; er is sprake van non-conformiteit (art 7L17 BW).

Volgens de wet komen de herstelkosten voor rekening van de verkoper (art 7:21 lid 2 BW).

Voor een beroep op conformiteit dient u zich - volgens de wet - te wenden tot de verkoper (dus niet tot de importeur/fabrikant), om deze de gelegenheid te bieden tot herstel.

Geschillencommissie Voertuigen
Is de verkoper aangesloten bij de BOVAG, en heeft u de auto destijds nieuw aangeschaft, dan wel gebruikt met BOVAG garantie, dan kunt u de zaak ter beoordeling voorleggen aan e Geschillencommissie Voertuigen.

Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze dan in.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op de ANWB website.