Distributie riem vervangen nu waterpomp kapot

Vraag gesteld door jdlangezaal op 20 februari 2017

In juni 2016 is bij is bij 89000km distributie riem vervangen i.v.m kapotte tandwiel.
We zitten nu 8 maanden verder ongeveer en 102000 km op de klok. nu blijkt dat de lager van de waterpomp kapot is. De distributie riem moet er af en zijn we 400 euro verder.
Had de garage dit niet gelijk moeten doen toen ze de distributieriem gingen vervangen?
Het betreft een citroen C3 e-hdi 90(2012). Waarvan de distributieriem eigenlijk om de 210.000km vervangen dient te worden.

Wat is eigenlijk mijn recht bij dit problem.
Kan ik de garage (officiële Citroen dealer) aansprakelijk stellen omdat ze niet waterpomp hebben vervangen of is dit pure pech hebben.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U bent in het bezit van een Citroën C3 e-HDI uit 2012. In juni2016 is de distribtiteriem vervangen vanwege een defecte tandwiel(?) bij een kilometrage van 89.000 km. Nu, 8 manden later en 13.000 km verder - is de waterpomp aan vervanging toe ad € 400,-. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Afhankelijk van de motorinhoud van uw Citroën C3 dient de distributieriem om de 210.000- 240.000km te worden vervangen. Bij vervanging distributieriem wordt doorgaans preventief waterpomp, spanrol vervangen, tenzij de monteur oordeelt dat deze in orde zijn en mee kunnen tot aan de voorgeschreven vervangingstermijn distributieriem.

Nu de waterpomp defect is, vind ik dat de vervangingskosten voor rekening van de dealer moeten blijven. U mocht er immers op vertrouwen dat de waterpomp in orde was en tot aan de volgende voorgeschreven vervangingstermijn distributieset mee zou moeten gaan.

Mocht u niet tot een vergelijk komen met de dealer, schakel dan u eventuele rechtsbijstand in, of leg de zaak ter beoordeling voor aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na reparatie of onderhoud vindt u op onze website.



***

Reactie van jdlangezaal:

Bedankt voor uw reactie.. ik ga het aan de dealer voor leggen.



***

Reactie van jdlangezaal:

Ter informatie dealer geeft aan dat het
niet binnen de garantie valt.
Citroën geeft 24 manden garantie dan houwd het op.
Ze willen wel wat met de prijs doen maar dat zal max 10% worden als Klanten korting.
Maar nu de vraag.
Ik kreeg door van de auto onderdeel specialist dat de distribietriem niet op nieuwe gespannen mag worden. Klopt dat??
Als dat zo is gaan we onze rechtbijstand verzekering/ consumentenbond in schakelen dis is natuurlijke niet de manier van werken.

Alvast bedank wacht uw reactie af.

Groet
Joachim



***

Reactie van Michiel Claesen:

Beste Joachim,

Dit is nu precies de reden waarom het devies is niet alleen de riem te vervangen, maar tevens de spanrol en waterpomp.

Bij vervangen waterpomp luidt het devies; tevens vervangen riem etc

Fabrieksgarantie mag dan wel verstreken zijn. Maar naast het feit dat u zich als consument nog altijd op de wettelijke garantie kan beroepen (conformiteit art 7:17 BW e.v.), doet dit hier geheel niet ter zake. Er is sprake van een wanprestatie (art 6:74) de garagist schiet meermalen toerekenbaar tekort in de uitvoering van de reparatie.

De geboden korting van 10% is lachwekkend.

Mocht u verder niet tot een vergelijk komen met de dealer, schakel dan uw rechtsbijstand in of leg de zaak ter beoordeling voor aan de Geschillencommissie Voertuigen.