Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Claim vertraagde vlucht

Vraag gesteld door Irene68 op 25 oktober 2017

Onlangs ben ik vanuit London teruggevlogen naar Schiphol en de vlucht was ruim 2 uur vertraagd. Hierdoor kon ik de laatste trein richting Friesland niet meer halen en ben ik noodgedwongen op schiphol blijven overnachten alvorens ik met een eerste trein weer verder kon. Nu wil ik deze kosten claimen maar Vueling geeft aan dat het niets compenseert omdat er geen 3 uur vertraging was. Maar volgens uw info heb je na 2 uur recht op verzorging en evt hotelovernachting. Er is helemaal niets verzorgd. Ook niet tijdens de wachttijd op London Luton. Kunnen zij dit zomaar afwijzen terwijl ik toch echt kosten heb gemaakt agv de vertraging?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Uw vlucht van Londen naar Schiphol had een vertraging van twee uur. U vraagt zich af of u bepaalde kosten op Vueling kan verhalen.

Recht over financiële compensatie?
Wanneer uw vlucht meer dan 3 uur vertraagd zou zijn geweest, dan had u - op grond van de Europese Verordening - recht op een financiële compensatie.

Recht over verzorging
Nu de vertraging minder dan drie uur bedroeg, maar meer dan twee uur heeft u volgens deze Verordening recht op verzorging; iets te eten en drinken, telefoonkosten en eventueel een hotelovernachting.

Door de vertraging van meer dan twee uur heeft u uw aansluiting met de laatste trein naar Friesland gemist, en heeft u zodoende u kosten moeten maken.

Als u bonnen voor eten & drinken kan overleggen, is Vueling verplicht deze kosten te voldoen, nu zij op Londen Luton u hiervan niet hebben voorzien.

Om hotelkosten te kunnen claimen dient u aan te kunnen tonen, dat u deze kosten ook daadwerkelijk gemaakt heeft.

Voorts staat in artikel 9 van de onderhavige Verordening dat de kosten voor een hotelovernachting alleen vergoed worden, wanneer u hiertoe genoodzaakt was, Uw vlucht had weliswaar een vertraging van meer dan twee uur, maar de luchtvaartmaatschappij heeft u uiteindelijk naar plaats van bestemming gevlogen. Zodoende is Vueling niet gehouden uw eventueel gemaakte hotelkosten te voldoen in dit geval.

Europees Consumenten Centrum
Mocht Vueling de overige door u gemaakte kosten niet willen voldoen, dan kunt u ook een beroep doen op uw eventueel beschikbaar reisverzekering. Een andere mogelijkheid is om kosteloos gebruik te maken van de diensten van het ECC (voor grensoverschrijdende geschillen met tussen consument en een bedrijf binnen de EU).

Meer informatie over vluchtvertraging vindt u op onze website.



***

Reactie van Irene68:

Aangezien ik te laat op schiphol ben aangekomen was ik dus genoodzaakt om extra kosten te maken. Ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat deze vergoed worden. Maar ik begrijp dat het dan geen noodzaak meer is voor vueling omdat je voor hun op eindbestemming bent. Zeer klantonvriendelijk. Bedankt voor uw antwoord



***

Reactie van Michiel Claesen:

Denk niet dat Vueling hier alleen in staat. Andere luchtvaartmaatschappijen zullen niet anders oordelen op grond van art 9 EG Verordening 261/2004.



***

Reactie van Re-Lex:

wij hebben vanuit vanuit New York naar Schiphol een vertraging van 24 uur opgelopen en besloten dan ook om via een andere maatschappij terug te vliegen omdat niet duidelijk was wanneer onze oorspronkelijke vlucht zou vertrekken. nu ben ik benieuwd of deze kosten ergens zijn te declareren.