Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

SPOED! Hoe weet ik zeker dat mijn autoverhuurbedrijf mij niet oplicht met reparatiekosten?

Vraag gesteld door Renze op 19 november 2016

Ik ben op vakantie op Aruba tot morgen en heb gisterochtend een huurauto ingeleverd bij Amigo Car Rental. Tijdens de huurperiode van 3 dagen is er door steenslag een sterretje in de ruit gekomen. Voor de huurauto had ik alle mogelijke verzekeringen afgesloten die het bedrijf aanbood (CDW en LDW), maar volgens hen valt ruitschade door steenslag hier niet onder. Zij beweren dat het 1900 florin (omgerekend bijna 1000 euro) kost om de voorruit te laten vervangen, ze zeggen dit bij de officiële dealer te willen laten doen ivm de garantie. Hiervoor willen ze mijn volledige eigen risico van 750 dollar (daar heb ik voor getekend, mijn ANWB creditcard staat garant) aanspreken, en ze willen dat ik straks langskom om te tekenen dat mijn eigen risico daarvoor gebruikt wordt. Om dit te ondersteunen hebben ze een offerte geregeld van de dealer met de geschatte reparatiekosten.

Nu vraag ik mij persoonlijk twee dingen af:
1) Hoe weet ik zeker dat de ruit inderdaad vervangen moet worden en het sterretje niet gerepareerd kan worden? Het is nog een compacte ster, zonder grote barsten over de rest van de ruit.
2) Ik ben bang dat het verhuurbedrijf al lang dealtjes heeft voor dit soort reparaties, en deze steenslag gebruikt om mijn volledig eigen risico 'bij te verdienen' terwijl de kosten voor het vervangen van de voorruit in werkelijkheid voor hen veel lager zijn. Als ik straks langs ga, hoe ver kan ik dan gaan in het eisen van tranparantie hierin? Ik wil eigenlijk alleen tekenen voor het gebruik van mijn eigen risico voor de daadwerkelijke reparatiekosten, en ik wil daar bewijs van door middel van een bankoverschrift en een factuur van het reparatiebedrijf. Tevens wil ik een voorwaarde stellen dat als ik vandaag bij een garage langs rijd, foto's van het sterretje laat zien, en zij geven aan dat de voorruit helemaal niet vervangen hoeft te worden, dat ik dan geld terug krijg.

Graag hoor ik van jullie zsm hoe ver ik hierin mag en kan gaan.

Ik hoop dat jullie snel reageren.
Vriendelijke groet,

Renze Klamer

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft schade - sterretje voorruit - aan uw huurauto. Verhuurder stelt dat ruitschade niet verzekerd is. Schade is begroot op € 1000,-. U vraagt zich onder meer af of ruitschade inderdaad is uitgesloten in de polis, en of het wel nodig is de ruit te vervangen.

Verzekering huurauto
Vaak zijn banden, onderzijde auto en ruiten uitgesloten in de polisvoorwaarden. Check de geldende polisvoorwaarden of ruitschade is uitgesloten. Vraag anders aan verhuurder waar uitsluitsel dekking in polisvoorwaarden staat vermeld.

Noodzaak vervanging ruit
Moeilijk op afstand te bepalen of vervanging ruit noodzakelijk is. Wellicht kunt ons een foto sturen (experts@anwb.nl t.a.v. Michiel). Afhankelijk van onder meer grootte van het sterretje en plaats op de ruit.

Kosten vervanging ruit
Kosten vervangen voorruit hangt onder meer af van type auto. Op zich is € 1.000,- niet uitzonderlijk. U zou bij schadehersteller informeren naar de kosten.

Mocht blijken dat ruitschade inderdaad niet is verzekerd, sterretje niet gerepareerd kan worden, de kosten vervanging ruit circa € 1000,- bedraagt, dan ziet er niets anders op dat schade te betalen.

Meer informatie over auto huren in het buitenland vindt u op onze website.