Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motor gekocht zonder garantie, blijkt met defect

Vraag gesteld door anwblid2 op 30 oktober 2018

Goedendag,
13 oktober koopcontract getekend bij motorgaragebedrijf voor motorfiets. 18 oktober afgeleverd. Blijkt op eerste gezicht met redelijk kleine gebreken geleverd. Die zijn door mijzelf al opgelost en ik kreeg kleine vergoeding voor materiaal. Dat was in orde. Had tijdens proefrit al vreemd gedrag gemerkt met schakelen. Dit zou zo horen. Daarom toch gekocht. Probleem bleef echter knagen en ben naar een dealer geweest. Constateert defect aan bak en nog klein ander defect wat direct verholpen is tegen kosten. Kosten bakreparatie bijna net zoveel als motor zelf. Heb email gestuurd waarin hij alles ontkent en zou de motor niet met dit probleem hebben verkocht. Ik heb kosteloze reparatie geeist en hij wil alleen tegen gereduceerd tarief repareren. Ik heb een afspraak gemaakt om aan tafel gesprek te houden om eruit te komen. Maar is het nu beter om in minne te schikken of sta ik sterk genoeg om kosteloze reparatie te blijven eisen. Stel dat dit naar de rechter gaat (kost ook zo een 300 euro) en ik mocht gelijk krijgen kan hij dan of aan reparatie gehouden worden of ontbinding? Of bestaat de kans dat hij dit zo kan rekken dat ik nooit meer kan rijden ofwel hoe wordt hij dan aan die plicht gehouden?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Op 13 oktober 2018 heeft u bij en garagist een gebruikte motorfiets gekocht. De motorfiets is op 18 oktober 2018 zonder garantie aan u geleverd. Nu twee weken later blijkt de versnellingsbak ondeugdelijk. Nu de verkoper niet thuis geeft, vraagt u zich af wat uw rechten zijn.

Alvorens uw vraag te beantwoorden, ontvang ik graaf eerst enige aanvullende informatie;
  • Is de garage BOVAG-lid?
  • Koopprijs motor
  • kilometrage motor
  • bouwjaar motor


***

Reactie van anwblid2:

goedendag,

  • BWM R1100RT
  • Geen bovag lid
  • 70000 km
  • Bouwjaar 1996
  • 1800 euro aanschaf, betaald + 290 euro grote beurt (alle vloeistoffen ververst), nog niet betaald om iets achter de hand te hebben
  • Zelf betaald: cockpit verlichting vervangen (alleen mijn vrije tijd aan kosten) + koppelingskabel vervangen (mijn tijd + 52 euro materiaal + proefrit BMW dealer + olievuldopset laten vervangen bij die dealer (olielekkage) 52 euro.

Bedankt alvast



***

Reactie van Michiel Claesen:

Dank voor uw aanvullende informatie.

Dwaling (art 6:228 BW)
U zou zich op dwaling kunnen beroepen als u kunt bewijzen, dat de verkoper - na uw opmerking na proefrit over de versnellingsbak - u onjuist geïnformeerd heeft over de status van de versnellingsbak.

Wanneer u dut bewijs rond kunt krijgen, kunt u de koop op grond van dwaling (partieel) vernietigen. Ofwel; een gedeelte van de koopprijs retour ter grootte van de reparatiekosten of de gehele koopsom terug, waarbij u op uw beurt de motorfiets terug levert aan de verkoper.

Wettelijke garantie
Andere mogelijkheid is een beroep op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW) te doen, nu de motorfiets ondeugdelijk blijkt, waardoor deze niet aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst voldoet. Bouwjaar, kilometrage, koopprijs, informatie verkoper spelen een voorname factor bij bepaling van de redelijke verwachting. Hou ouder de motorfiets, hoe vergaande de onderzoeksplicht, en des te minder u van de motorfiets mag verwachten.

Echter, nu de verkoper bij de koop heeft gesteld, dat de versnellingsbak in orde zou zijn, naast het feit dat het gebrek zo kort na levering werd vastgesteld, maakt dat ik van mening ben, dat de verkoper het gebrek kosteloos dient te herstellen.

Advies
Ervan uitgaande dat u niet kunt bewijzen dat de verkoper heeft gesteld dat de versnellingsbak in orde was, maakt dat ik u adviseer een schikking te bewerkstelligen met de verkoper. De zaak kent te veel haken en ogen om de zaak ter beoordeling voor te leggen aan de rechter.

Meer informatie over klachten na aankoop en dwaling bij aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van anwblid2:

Dank voor de uitleg!