Garage is bekend met mankement in navigatie. Gratis omruilactie is verlopen. Nu niets meer mogelijk?

Vraag gesteld door Jacqueline van Buuren op 16 december 2016

Auto had lege accu. Garage wist dat radio/navigatie en of boordcomputer lekstroom veroorzaken. Boordcomputer vervangen, maar radio/navigatie niet. radio/navigatie leverancier had gratis omruilactie. Nu is de termijn voor gratis omruilen verlopen en blijkt toch de lekstroom veroorzaakt door radio/navigatie. Reparatie of vervangen, kan tegen normale reparatie/verkoopprijzen ad 400/1.000 euro.

Ford Focus uit 2009 Blaupunt FX navigatie

Klaagt een klant dat het BOSCH navigatiesysteem (5-inch display) niet aangaat na lang niet te zijn gebruikt of na het loskoppelen van de accu, dan is de oorzaak waarschijnlijk een hardware-fout binnen in de unit.
N.B.:
• BOSCH levert via het directe reparatieprogramma gratis een nieuwe unit, maar ALLEEN wanneer het symptoom en productiedatum met deze Technische Service Brief overeenkomen.
• BOSCH aanvaardt geen aansprakelijkheid voor units die zichtbaar zijn geopend.
• BOSCH levert alleen gratis units voor reparaties tot 31 december 2015
De betroffen units zijn gebouwd tussen juni 2008 en mei 2009 en hebben de volgende onderdeelnummers:
• 8S7T-18K931-AC/AD
• 8M5T-18K931-GB/GC/GD/HB/HD/HC
• 8C1T-18K931-AA/AB/AC
• 8V4T-18K931-AD/AE/AF
• 8M5T-18K931-NA
• 8V4T-18K931-BA

Op 2 september 2016 heb ik gekeken welk nummer mijn radio heeft. Dit is 8M5T-18K931 GD. Dus dit is het tweede onderdeelnummer genoemd in de lijst.


Vervolgens naar de Ford Garage in Lisse geweest. Mijn auto is namelijk na een lege accu in mei 2014 gecontroleerd op lekstroom. Vervolgens is de boordcomputer geheel vervangen. Echter een maand later al weer een lege accu en de Anwb laten komen. Nooit meer terug geweest naar de garage, omdat ik dacht dat door Ford alles was gecontroleerd en gerepareerd. Euvel kwam keer op keer terug. De eerste keer ongeveer een maand na reparatie. Toch op aanraden van de ANWB terug naar Ford. Nieuwe accu erin.

Verhaal van Ford Lisse. Zij hebben alles goed gedaan. Boordcomputer probleem was de oorzaak (ook een vaker voorkomend probleem bij dit type Ford). Dat is verholpen en daarmee klaar. TSB uit 2013 wordt niet standaard nagelopen bij lekstroom.

Ford Nederland gebeld. Zij behandelen deze klachten niet. Zij kunnen en gaan niks voor mij doen. Blaupunkt en Bosch gebeld. Bosch doet niets meer met Blaupunkt.

Uit de lijst met verleende hulp blijkt dat op 16 mei 2014 accu leeg was en wegenwacht is geweest.

Daarna ben ik met de auto naar de Ford garage gegaan en heb de auto daar achtergelaten. Zie verhaal over vervanging boordcomputer. Op 13 juni 2014 was de accu weer leeg en is de ANWB langs geweest.

Door Kwikfit is de bobine vervangen. Deze bleek ernstig beschadigd, nog maar contact via enkele draden. Mogelijk heeft dit ook te maken met het lekken van stroom. Als leek moet ik afgaan op wat de deskundigen mij vertellen. De auto had toen circa 50.000 km gereden.

Nogmaals met de ANWB gebeld op 23 september 2016 en gesproken met Bas Bakker. Hij heeft precies hetzelfde gehad. Bij hem is de radio uiteindelijk wel omgeruild.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U bent in het bezit van een Ford Focus uit 2009, welke kampt met lekstroom waardoor u in de afgelopen jaren veelvuldig uw accu heeft laten vervangen. Ford dealer heeft in september 2016 de boordcomputer vervangen, hiermee was het probleem van lekstroom echter niet verholpen. Waarschijnlijk wordt probleem lekstroom door radio/navigatiesysteem veroorzaakt. Termijn om deze gratis om te ruilen is helaas per 01 januari 2016 verstreken. U vraagt zich af wat de mogelijkheden nu nog zijn om radio/navigatiesysteem omgeruild te krijgen.

Nu de mogelijkheid is verstreken om radio/navigatiesysteem kosteloos om te ruilen via Blaupunkt, bestaat er wellicht een mogelijkheid een beroep te doen op de wettelijke garantie; conformiteit ex art 7:17 BW.

Kans van slagen - voor een beroep op conformiteit - hangt af van de redelijke verwachting die u qua levensduur mag hebben van radio/navigatiesysteem op grond van bouwjaar auto/ informatie verkoper etc.

Voor een beroep op conformiteit dient u zich te wenden tot de verkoper waar u destijds de auto heeft aangeschaft.

Indien u de auto in onderhoud had bij Ford dealer te Lisse, dan zou u wellicht ook een beroep op wanprestatie kunnen doen; je geeft een auto in onderhoud om dergelijke problemen te voorkomen. Je mag verwachten dat de dealer afwist van omruil mogelijkheden radio/navigatiesysteem. Voorts is het maar zeer de vraag of de boordcomputer wel aan vervanging toe was.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.