Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Bestaat er een onafhankelijk expert op het gebied van gedane reparaties in het geval van een geschil tussen een garage en auto-eigenaar?

Vraag gesteld door Jan-Kees op 21 augustus 2016

Aan mijn auto, een Suzuki Alto uit 2009, is sinds een periode een aantal keren dezelfde reparatie gedaan, namelijk het vervangen van de wiellager linksvoor. De eerste keer heb ik zelf het onderdeel, de wiellager, besteld en bij de garage in laten zetten. Omdat deze wiellager binnen een korte tijd ook weer stuk ging, ben ik terug gegaan naar de garage en heb ik door hen het onderdeel laten bestellen en er opnieuw in laten zetten.

Nu is de wiellager voor de derde keer stuk (elke keer binnen een aantal weken of maanden) en ben ik verhaal gaan halen bij de garage. Zij geven aan niets verkeerd te hebben gedaan en dat ik waarschijnlijk erg veel pech heb. Ik krijg inmiddels het gevoel dat zij hun werk niet goed doen en bijvoorbeeld montagefouten maken. Bij de tweede vervanging heb ik tevens al aangegeven dat ik graag wilde dat ze ook naar eventuele andere defecten rondom de wiellager moesten kijken, omdat ik vermoedde dat er meer aan de hand was. De betreffende monteur gaf toen aan dat er verder niets stuk was, behalve de wiellager. Toen ik de derde keer terug kwam, gaven ze aan dat de naaf misschien stuk kon zijn en vervangen moest worden.

Ik sta nu niet meer op goede voet met deze garage en ben financieel gedupeerd, zonder vertrouwen in de garage. Zij geven aan dat ik een onafhankelijk expert kan inschakelen, welke circa 800 euro zou kosten. Deze zou dan bepalen of de schuld bij de gebruiker of monteur/garage ligt. De schuldige betaald dan de kosten van de expert, zo zegt de garage. Ik kan hier echter niets over terug vinden op internet. Bestaat zo'n onafhankelijk expert in geval van een geschil tussen garage en klant? Zo ja, hoe gaat dat in zijn werk?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Graag ontvang ik nadere informatie van u;

Betreft het hier een Suzuki dealer? Zo niet; is de garage lid van de Bovag?



***

Reactie van Jan-Kees:

Het betreft geen Suzuki dealer en de betreffende garage is niet aangesloten bij de Bovag of geschillencommissie.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Mijn technische collega's raden, met het oog op de hoge kosten, een expertise op basis van ongelijk af.

I zou zich in eerste instantie beterschriftelijk kunnen beroepen op garantie (zie toepasselijke algemene voorwaarden van de garage). Bij beroep op garantie ligt de bewijslast bij de garagist.

Nu de wiellagers voor de derde keer defect zijn, is het heel goed mogelijk dat de naaf aan vervanging toe is. Kosten vervanging naaf ligt vele malen lager dan een expertise.

Mocht de garagist u niet tegemoet willen komen, laat uw auto dan door een Suzuki dealer repareren.

Voor meer informatie over klachten na reparatie, verwijs ik u graag naar onze website.