vergoeding reparatie kosten na ondeugdelijke auto (2dagen eigendom)

Vraag gesteld door TheGeneral op 21 maart 2018

Op 6 maart 2018 heb ik een gebruikte Renault Laguna III van 2011 gekocht bij een Renault Stam Nieuwegein en voor 295 euro laten keuren en repareren (veer).
De auto heeft al 2 dagen na aankoop (donderdag 8 maart) er al voor gezorgd dat we niet meer verder mochten rijden en de auto moesten laten afslepen door Renault Route Service. Ik heb deze gebreken moeten laten hertellen voor een bedrag van €181,50

De plaatselijke dealer (kievit Goes) heeft hiervoor een brandstoffilter vervangen en volgens hem was dat vrijwel zeker de oplossing voor de storing.
Daar dit filter de volgende dag door mijn eigen garage vervangen zou worden (afspraak was al gepland voor ophalen van de auto op 6 maart) en onderdeel was van de beurt die de auto bij mijn eigen garage uitgevoerd zou worden hebben we het hier mee gelaten.

Helaas was het van korte duur. Dinsdag 13 maart was het opnieuw raak en moest opnieuw de Renault Route Service de auto ophalen en naar de plaatselijke dealer slepen.

Wij hebben de auto gekocht als een “altijd dealer onderhouden” auto, waarmee krachtig werd gewezen op de betrouwbaarheid van de auto.
De dealer die ons de auto heeft verkocht heeft ons een garantie van 3 maanden aangeboden voor 290 euro.
Bij navraag wat hierdoor onder garantie gedekt was gaf hij aan de alleen de draaien de delen van de motor en de versnellingsbak hieronder vielen.
Aangezien de auto goed reed en van hem steeds het “keurmerk” “altijd dealer onderhouden” kreeg hebben wij hiervan afgezien.

Bij het ophalen bleken de boekjes met onderhoudshistorie niet beschikbaar te zijn.
hij geeft dus een niet volledig auto mee, want ik heb hem wel gekocht met boekjes.
hij heeft namelijk gezegd dat hij die zou verzorgen en nasturen.

Pas op 14 maart na vele telefoontjes is de historie opgestuurd in de vorm van uitdraaien van van facturen
Uit deze uitdraaien blijkt zonneklaar dat er al in 2016 problemen waren met de brandstofpomp van deze auto. Op de factuur staat “Vermoedelijk pomp defect alle storingen gereset onder controle houden”
Op de volgende reparatie bonnen staat niet vermeld dat de pomp is vervangen, dus het was bekend dat deze auto een pomp had die niet zuiver was.
Tijdens het koopgesprek zijn een aantal zaken doorgenomen wat bij de inruilkeuring aan het licht waren gekomen.
Dat was erg gedetailleerd en gaf daarom veel vertrouwen. Om die reden zijn ook een pedaalrubber en een veer vervangen omdat die nodig waren voor de apk (verplicht om de auto überhaupt mee te kunnen nemen).
De defecte pomp of de pomp die regelmatig storingen gaf is daarin niet genoemd.
Als ik dat vooraf had geweten had ik de auto niet gekocht en daarmee ook geen garantie nodig gehad.

Het hebben van geen garantie is een misleidend gesprek geweest, immers Bovag zegt:
Onder de garantie vallen gebreken die binnen de garantieperiode zijn ontstaan of gebreken die niet waarneembaar waren bij de aankoop. Het moet echt gaan om een gebrek. Met andere woorden: het onderdeel is kapot en het voldoet niet meer aan de norm die de fabrikant heeft voorgeschreven. Bij slijtage van een onderdeel dat nog binnen de norm valt, is er geen sprake van een gebrek. Uitzonderingen op de garantie zijn ruiten, radio, banden en accessoires.

Iet heel anders dan alleen draaiende delen van de motor en versnellingsbak!

Er is dus, gezien de bekende historie bewust een gebrek voor mij achter gehouden EN bewust de garantie bepalingen verkeerd voorgespiegeld.

Ik heb dus een ondeugdelijk product gekocht, want ik mag als consument ook zonder garantie verwachten dat een auto van een goed merk als Renault het langer volhoud dan 171km!

De garage heeft na 3 foutmelding in 171 km en 2x wegslepen aangeboden de auto terug te willen ruilen, maar wil dan niet alle gemaakte kosten en diagnose stelling betalen. Zijn zij dat verplicht?
Een andere keuze die ze stelden is het vergoeden van 50% van de reparatie kosten van 2000 euro!

Wij willen gaan voor omruiling, maar dan wel alle kosten vergoeden:
181 voor 1e diagnose en brandstoffilter vervanging (zou oorzaak zijn)
155 euro voor 2e diagnose stelling
41 euro voor een alvast bestelde deurvanger door mijn eigen garage (die niet meer teruggegeven kan worden omdat die al langer dan 5 dagen geleden is afgeleverd.

Alvast heel vriendelijk bedankt voor uw reactie.

gr marco

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

De auto is twee keer gerepareerd door een andere garage dan die van de verkoper. De verkoper mag in dat geval weigeren de reparatiekosten te vergoeden.

Wanneer u een gebruikte auto koopt, heeft u recht op een auto die voldoet aan de redelijke verwachtingen die u op grond van de koopovereenkomst mocht hebben (conformiteitsvereiste) . Wat u precies mocht verwachten is afhankelijk van onder meer de koopprijs, bouwjaar, kilometrage en de informatie die u van de professionele verkoper heeft gekregen.

De verkoper is verplicht u te informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn. Maar u moet zelf ook onderzoek doen naar de staat van de auto. U bent er kennelijk mee akkoord gegaan dat u de onderhoudsboekjes en onderhoudshistorie later zou krijgen. U had voor het sluiten van de koopovereenkomst kunnen weten dat er problemen met de brandstofpomp waren.

Indien het product ondeugdelijk blijkt, dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen, het gebrek te herstellen. De kosten ervan zijn voor rekening van de verkoper. Nu u zonder overleg met en toestemming van de verkoper de reparatie door een ander bedrijf heeft laten repareren, kunt u niet van de verkoper eisen dat hij die reparatiekosten vergoed. U kunt alleen proberen (een deel van) deze kosten vergoed te krijgen van de verkoper, maar u kunt het dus niet afdwingen.

Op onze website kunt u meer lezen over klachten na aankoop.