Toyota Yaris 2014 1.3 vvti

Vraag gesteld door jul96 op 21 mei 2018

Goedemiddag,

In december van vorig jaar heb ik een prachtige Toyota Yaris gekocht bij Wensink te Hoogeveen. Het betreft een Toyota Yaris 1.3 vvti uit 2014 die 42500 km heeft gelopen. De auto is aangekocht met 3 maanden wensink garantie op motor en draaiende onderdelen.

Na een tijd met de auto gereden te hebben begon de auto een luid geluid te maken met de koude start. Hierop heb ik contact opgenomen met Wensink en vanuit hun heb ik toestemming gekregen om naar de Toyota dealer in Cuijk te gaan (onder hun garantie). Hier kwam aan het ligt dat de motor ernstig vervuild was en gereinigd zou moeten worden. Dit is gebeurt.

Na de reparatie liep de auto al beter echter bleef het geluid aan. De ene keer erger als de andere keer. Hierop weer contact opgenomen met Wensink en weer naar de Toyota Dealer in Cuijk gegaan. Hier is weer alles nagekeken en het kon geen kwaad en was volkomen normaal.

Een week na dato was ik de auto aan het tanken in Duitsland en de auto begon behoorlijk te ratelen. Hierop ben ik naar de Toyota dealer in Duitsland gereden. Hieruit kwam echter dat de distributieketting en tandwielen beschadigd waren. Gelukkig was er geen vervolg schade aan de motor.

Toyota Cuijk heb ik hiermee geconfronteerd en zij gaven aan naar eer en geweten gehandeld te hebben. Ze hebben geprobeerd coulance aan te vragen bij Toyota Nederland, dit is echter afgewezen omdat de auto elders is aangekocht en aan te tonen is dat het probleem voortkomt uit slecht onderhoud. Bovendien zou Wensink dit met mij op moeten lossen.

Toen kwam het kostenplaatje, de reparatie zou tussen de 1500 en 2500 euro gaan kosten. Toyota Cuijk heeft het in de twee bezoeken niet kunnen vinden. In deze tijd van de aanvraag van eventuele coulance en Wensink die bar af zei we kunnen niets meer voor je doen de garantie is voorbij, heb ik uit nood besloten de auto te laten maken bij Toyota in Goch (Duitsland). De kosten bedraagde uiteindelijk 1680 euro. Dit heb ik dus zelf moeten bekostigen.

Wensink heb ik gebeld over de reparatie in Duitsland en zij zouden kijken naar een oplossing. Ik heb Wensink gebeld en ik kreeg bar af te horen dat de garantie verstreken was en zij niets voor mij konden doen. Ze zouden normaal een korting geven maar omdat ik te ver weg zou wonen wilde zij dit niet doen. Ik heb hierop gezegd dat het probleem binnen hun garantie is aangekaart en het ook hun probleem is om het verder op te lossen.

Wat zijn mijn rechten en wat kan ik hier verder mee doen? Het is belachelijk dat een auto van een dergelijke kilometerstand en bouwjaar zo'n technische mankementen vertoond. Daarbij heeft de auto bij hun een technische keuring gehad en zou deze goed moeten zijn.

Met vriendelijke groet,

Julian

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In december 2017 heeft u bij een autobedrijf een gebruikte Toyota Yaris (2014/ 42.500 km) aangeschaft. De auto is geleverd met een beperkte garantie van 3 maanden. Binnen de garantieperiode openbaarde zich een ratelend geluid. Uiteindelijk bleek de distributieketting de boosdoener. U vraagt zich af wat uw rechten zijn nu u de reparatie elders heeft laten uitvoeren.

Wensink garantie
Daar de klachten aan de distributieketting zich reeds binnen de garantieperiode, maakt dat Wensink in beginsel zou moeten opdraaien voor de benodigde reparatie.

Wettelijke garantie
Bovendien had u evenzo middels een beroep op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW) aanspraak op kosteloos herstel van het gebrek. U mag immers van een distributieeketting een langere levensduur verwachten dan 42.500 km en 4 jaar.

Ingebrekestelling
Voor de verhaalsmogelijkheid van de reparatiekosten op Wensink, dient u wel een bewijs te kunnen overleggen, waaruit blijkt, dat u de garagist gemaand heeft de benodigde reparatie uit te voeren. En dat u anders de reparatie elders zou laten uitvoeren op kosten van de verkoper.

Wanneer u Wensink niet ingebreke heeft gesteld, dan kunt u de reeds gemaakte kosten niet op de verkoper verhalen. Uiteraard kunt u toch proberen een deel van de gemaakte reparatiekosten vergoed te krijgen, maar afdwingen kunt u het echter dan niet.


Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.