lekkende pakking kleppendeksel fiat 500

Vraag gesteld door gerritpater op 13 augustus 2018

Beste ........,

Op donderdag 25 februari 2016 heb ik mijn Fiat 500 gekocht bij Motorhuis. De auto was toen 1,5 jaar oud.
Een tijd geleden is het Fiat gedeelte door AutoWinkel overgenomen.

Bij de laatste APK keuring bleek dat mijn auto een lekkende vloeibare pakking van de distributiedeksel te hebben, wat leidt tot een zware olielekkage. Dit heeft een reparatie van € 741,60 tot gevolg.

Mijn auto is nu nog geen 4 jaar oud en heeft nog geen 60.000 km op de teller.

Met de auto wordt netjes gereden en altijd bij de officiële dealer in onderhoud geweest.
Gezien de staat en onderhoud van de auto, leeftijd en relatief lage kilometerstand, vind ik deze mate van schade niet aanvaardbaar.

Kunt u mij zeggen of ik recht heb op een garantie dan wel coulanceregeling en welke stappen ik kan ondernemen om de auto tegen een redelijke prijs hersteld te krijgen?

Met belangstelling wacht ik op een reactie.

Met vriendelijke groet,

Gerrit Pater

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Bij de APK van uw Fiat 500 (2014/60.000 km) bleek de vloeibare pakking van de distributiedeksel lek. U vraagt zich af voor wiens rekening de herstelkosten komen.

Levensduur vloeibare pakking
Van een dergelijke vloeibare pakking mag u verwachten dat deze een langere levensduur heeft, dan 4 jaar of 60.000 km.

Wettelijke garantie
Nu de vloeibare pakking ondeugdelijk blijkt, is de auto niet geschikt voor normaal gebruik, derhalve voldoet de auto niet aan de redelijke verwachting op grond van de overeenkomst. Ofwel er is sprake van non-conformiteit ex art 7:17 BW.

Terug naar leverancier
Indien u de auto destijds als consument heeft aangeschaft, dient u voor een beroep op conformiteit terug te gaan naar de dealer, waar u destijds de auto heeft aangeschaft (Motorhuis), ook al is de dealerschap overgegaan op AutoWinkel.

Reparatiekosten
De herstelkosten komen op grond van art 7:21 lid 2 BW voor rekening en risico van de verkoper (Motorhuis).

Geschillen
Mocht u er met de verkoper niet uitkomen, dan kunt u in dit geval de klacht ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.