Gebrek aan auto non-conform?

Vraag gesteld door Ronald E. op 16 augustus 2016

Zo'n twee maanden geleden heb ik bij een Renault dealer voor ongeveer 4400 euro een Renault Megane uit 2004 gekocht. De auto zag er goed uit, reed goed en heeft nu zo'n 169.000 km op de teller staan. De auto heb ik zonder garantie gekocht.

Nu is de auto vorige week stukgegaan. Door de ANWB heb ik de auto naar mijn vaste reparatiebedrijf laten slepen, omdat van tevoren gedacht werd dat alleen de multiriem eraf gelopen was. Nu blijkt dat niet alleen de multiriem, maar ook een spanner, de distributieriem en mogelijk een of meer kleppen en de zuiger defect zijn. De oorzaak is of de multiriem, of de spanner. Kosten volgens mijn vaste reparatiebedrijf: 1.500 tot + 3.000 euro.

Omdat dit toch wel een erg groot bedrag wordt, heb ik vervolgens contact opgenomen met de verkoper. Zij stellen dat dit (de spanner en multiriem) onderdelen zijn waar slijtage niet van tevoren aan te zien is, en dat het bij de verkoop dus niet zichtbaar was dat een van deze onderdelen binnen 6 maanden kapot zou kunnen gaan. Ik wil me beroepen op non-conformiteit volgens BW 7:17. Zij moeten dan bewijzen dat het defect er bij aankoop niet was. Mijn vraag: hoe sterk sta ik hiermee als zij aangeven dat ze dit defect niet hadden kunnen zien aankomen?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert


U heeft 2 maanden geleden bij een Renault dealer een Renault Megane 2004/169.000 km gekocht, zonder garantie. Waarschijnlijk is de multiriem er afgelopen met een enorme gevolgschade. De verkoper geeft niet thuis. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Nu u stelt dat de distributieriem bij 159.000 km is vervangen, voordat u de auto aanschafte, mag u ervan uitgaan dat naast de distributieriem, spanrol, multiriem etc vervangen zijn. U mag er in dat geval op vertrouwen dat u de komende jaren (vervangingsschema waarschijnlijk 5 jaar/80.000 km) geen omkijken heeft naar de distrubutieset/multiriem.

Nu de multiriem het vroegtijdig begeven heeft, dan wel de multiriem verzuimd is te vervangen bij de vervanging van de distributieset bij 159.000 - maakt dat de verkoper in casu in mijn optiek aansprakelijk is. Op grond van conformiteit ex art 7:17 BW e.v. (soort wettelijke garantie), dan wel op grond van wanprestatie ex art 6:74 BW (toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de verbintenis).

U moet nu de verkoper in de gelegenheid stellen om de auto te herstellen.

Voor meer informatie over klachten na aankoop, verwijs ik u graag naar onze website.



***

Reactie van Ronald E.:

Aanvulling op bovenstaande: Onder de motorkap zit een sticker dat de distributieriem op ongeveer 159.000 km is vervangen. Dit is echter niet door de verkopende dealer gedaan. In hoeverre de multiriem en/of spanner hierbij zijn vervangen en/of nagekeken is niet duidelijk, maar een controle lijkt mij op zijn minst aannemelijk.