Consignatie auto van officiële dealer met verborgen gebreken

Vraag gesteld door bruss op 11 februari 2015

Ik heb een auto gekocht bij een officiële Mercedes dealer. De auto werd onder consignatie verkocht, maar ik heb een officieël Mercedes koopcontract met btw, voor een som van 47.000 euro. Er staat op het getekende koopcontract niet dat het een consignatie betreft of dat ik geen garantie heb. Mondeling was afgesproken dat mogelijke problemen opgelost zouden worden en bovendien was hij volledig gecontroleerd en onderhouden volgens de Mercedes normen.

Nu blijkt, na kosteloze reparatie van een dashboard probleem, dat er een verborgen gebrek in de auto zit. De plaat waar het ruitenwissermechaniek op vastzit blijkt gekit te zijn en laat los. Dit had gelast moeten zijn. Daardoor tikte en kraakte de ruitenwissers na demontage van het dashboard. Voor de reparatie van het dashboard functioneerde het echter geruisloos (om bij het mechaniek te komen moet je het dashboard demonteren). Ze zijn er inmiddels 5 dagen mee bezig geweest, en de auto is er al 4 keer voor terug gekomen. Ze hebben alles vervangen, waar ik trouwens geen akkoord voor gegeven heb. Nog steeds niet afdoende. Hij blijft tikken. Het lukt ze niet. Nu ben ik bang dat ze me voor de kosten laten opdraaien (duizenden euro's), omdat ze steeds zeggen dat dit een consignatie betreft. Maar ik ben van mening dat dit een verborgen gebrek is, wat daar los van staat. Daarnaast heb ik toch te maken met de officiële Mercedes garage en niet met de vorige eigenaar? Want koopcontract en factuur van officiële Mercedes dealer.

Bovendien functioneerde de ruitenwissers geruisloos voor demontage dashboard en heb ik geen akkoord gegeven om alles te vervangen. Nu heb na 5 maanden een auto van 47.000 euro met tikkende ruitenwissers met mogelijk rekeningen voor iets wat niet op te lossen is. Wat zijn mijn rechten?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

Consignatie verkoop
Van belang is in dit geval of het vooraf duidelijk was dat het een consignatie verkoop betrof. In dat geval verkoopt de garage de auto voor een particulier die hier de garage voor betaald. De verkoper is dan de particulier en niet de garage. Bij koop van een particulier kunt u de verkoper alleen aanspreken als u kunt bewijzen dat deze het gebrek kende op moment van de koop en dit niet heeft verteld.

Aansprakelijkheid 
Als niet aan u is meegedeeld dat u van een particulier kocht, en staat op het koopcontract als verkoper de garage vermeld, mag u verwachten dat u van deze garage heeft gekocht. De koopprijs moet dan ook aan deze garage worden overgemaakt. U mag dan, ook zonder garantie, verwachten dat deze auto voor normaal gebruik geschikt is en zich geen grote gebreken voordoen. Uw verwachtingen hangen onder meer af van de leeftijd van de auto, de kilometerstand en het gebrek zelf. Als zich na de koop een gebrek voordoet en dat niet komt door bijvoorbeeld eigen gebruik, kunt u daar de verkoper voor aanspreken. U kunt daarvoor gebruik maken van ons stappenplan klachten na aankoop.

Afspraken met garage
Indien u de garage opdracht geeft om een probleem te verhelpen mag de garage daar een rekening voor overleggen. Het is vaak aan te raden om met de garage een prijsafspraak te maken. Dreigt de rekening dan hoger uit te vallen omdat er meer werk is dan eerst werd voorzien moet de garage met u contact opnemen. U houdt dan beter zicht op wat alles u kan gaan kosten. Ook kunt u afspreken dat zij bellen als er onderdelen moeten worden vervangen. Maakt u niet dergelijke afspraken met de garage , dan mag de garage ervan uit gaan dat zij mogen doen wat nodig is om te proberen het probleem op te lossen.