Autohuur buitenland

Vraag gesteld door Joriga op 03 augustus 2018

Op het vliegveld van Riga werd ik bij Greenmotion gedwongen een Risk Reduction Premium van € 160 excl 21% BTW te betalen omdat ik mijn pincode van de creditkaart even niet wist. Ik had de auto gehuurd via Rentalcars, die als ik daar de extra verzekering zou hebben afgesloten € 95,90 in rekening hadden gebracht. Ik wilde die verzekering niet, maar mijn creditcard zou anders niet worden geaccepteerd. Wat te doen?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Ik zou u graag willen verzoeken uw vraag ietwat meer te verduidelijken.

Zo is mij niet duidelijk of u een aanvullende verzekering heeft moeten afsluiten, omdat u de pincode van uw creditcard niet meer wist? Waarvoor had u de pincode van uw creditcard nodig bij ophalen auto? Normaliter heeft u de kosten van de huurauto vooraf voldaan.

Bij het afhalen van de auto wordt er een reservering gemaakt voor de borg, het ingeven van uw pincode is doorgaans niet vereist.

Ik verneem graag van u.



***

Reactie van Joriga:

Dag Michiel, ik moest allerlei bijkomende kosten betalen zoals schoonmaak (12,50 excl), grensoverschrijdingen (2 x 30 excl) plus de afgesproken kosten van 60 excl voor de 2e chauffeur. Dat moest persé met creditkaart en pin. Dat lukte niet en ik zou de auto alleen meekrijgen als ik die extra verzekering zou afsluiten.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Dank voor de aanvullende informatie.

Juridisch bezien is er hier sprake van een tweetal overeenkomsten met twee afzonderlijke partijen; ; bemiddelingsovereenkomst ((RenatlCars) en een huurovereenkomst (Greenmotion).

Hoewel u voor een dergelijke klacht terecht moet bij de verhuurder, is een bemiddelaar meestal wel genegen een oplossing aan te dragen voor problemen met een verhuurder.. Ik raad u derhalve aan in eerste instantie de bemiddelaar (Rentalcars) aan te schrijven.

Meer informatie over problemen bij auto huren in het buitenland vindt u op onze website.

Succes!