Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Onze rechten bij geluidsoverlast in hotel

Vraag gesteld door Marie Jo op 23 april 2018

We hebben op 29 maart jl een reis geboekt naar Cyprus. Drie weken later krijgen we een email met het bericht dat we rekening moeten houden met geluidsoverlast ivm de bouw van een nieuw hotel naast ons hotel tussen 7.00 - 16.00 uur. Zowel TUI als het hotel geven in dezelfde mail al aan dat zij geen vergoeding uitbetalen. De bouw van het hotel was al gestart op de datum dat wij de boeking hebben gedaan, dus het was bekend en wij zijn hier niet van op de hoogte gesteld. Dat leidt tot de volgende vragen: wat zijn onze rechten bij geluidsoverlast? Bv: We gaan voor een weekje rust, kunnen we aan de voorkant om een ander hotel verzoeken? (Vertrekdatum is 19 mei) wat moeten we doen als onze vakantie door de geluidsoverlast wordt overschaduwd? Zijn er andere dingen wat we nu kunnen doen om te voorkomen dat het een teleurstelling wordt ipv een relaxed weekje?
We horen graag van jullie, waarvoor hartelijk dank.

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt op 29 maart 2018 een reis geboekt naar Cyprus. Drie weken later ontvangt u een bericht van de reisorganisatie dat u rekening moet houden met geluidsoverlast in verband met de bouw van een nieuw hotel. Zowel TUI als het hotel stelt daar geen vergoeding tegenover. De bouw van het hotel was al gestart op de datum dat u de boeking hebt gedaan. U vraagt zich dan ook af wat uw rechten zijn in dit geval.

Omdat ten tijde van het plaatsen van de boeking al bekend was dat er bouwwerkzaamheden zijn, had TUI u daarover moeten informeren. Nu zij dat nagelaten hebben kunt u hen daarop aanspreken en vragen naar een alternatief. Dat kan een vervangende accommodatie zijn die minimaal gelijkwaardig of beter is dan het reeds geboekte hotel. Indien het gaat om een vervangende accommodatie die beter is dan de huidige dan dient TUI de meerprijs op haar rekening te nemen.

Gelijkwaardigheid
De vervangende accommodatie dient minimaal aan dezelfde kwalificaties te voldoen als het oorspronkelijk geboekte hotel;
Ligging accommodatie (aan zee, in het binnenland, etc)
Faciliteiten (zwembad/ennisbaan, etc)
Kwalificering (aantal sterren/ beoordelingen reizigers)

Onder protest
Indien de reisorganisatie geen gelijkwaardige alternatief voor de geboekte accommodatie kan aanbieden, dan kunt u het alternatieve aanbod afwijzen (en, of het alternatieve aanbod onder protest aanvaarden. Na thuiskomst kunt u vervolgens een klacht indienen bij de reisorganisatie, waarbij u een compensatie claimt).

Geschillencommissie Reizen
Indien de reisorganisatie uw klacht niet naar tevredenheid afhandelt, kunt u het geschil - eventueel met behulp van uw rechtsbijstandverzekeraar - het geschil ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Recreatie.

Meer informatie klachten over de uitvoering van een pakketreis vindt u op onze website.