Kan ik geld terugvragen van een reparatie omdat het probleem niet opgelost is?

Vraag gesteld door Ralph Eussen op 06 januari 2016

In oktober 2012 (27 -10) heb ik een nieuwe Opel Astra gekocht bij
Hier hadden wij 2 jaar Opel garantie op, en hebben wij zelf 1 jaar extra garantie gekocht.
De Astra heeft inmiddels 41000 op de km teller staan.
De garantie is sinds 27-10-2015 verlopen.
Hieronder heb ik alle reparatie werkzaamheden omschreven die tot nu toe zijn uitgevoerd:

• December 2012, een defecte motor van de tankdop, deze is onder garantie vervangen.
• 2013, een defecte waterpomp, deze is onder garantie vervangen.
• 2014, een defecte aandrijving van de stuurbekrachtiging, deze is onder garantie vervangen.
• Oktober 2015, olielekkage bij waterpomp, deze is vervangen met eigen bijdrage van € 100,-
• Oktober 2015, een vreemd geluid onder de motorkap en hier zijn de volgende onderdelen vervangen maar probleem is nog steeds niet opgelost.
- Waterpomp vervangen onder garantie, probleem niet verholpen
- Aircopomp vervangen onder coulance regeling met eigen bijdrage van € 181,- maar probleem niet verholpen
- Spanrollen vervangen onder garantie, probleem niet verholpen
Astra staat wederom in de garage, en nu gaan ze de dynamo vervangen, hieraan zal ik zelf € 208,- aan moeten bijdragen.

Nu heb ik onlangs Rechtsbijstand ingeschakeld, maar zij willen graag weten wat de levensduur van bovenstaande onderdelen zijn.
De achterliggende gedachten van hun is "heb ik een ondeugdelijk product gekocht".
Mijn volgende vraag is:
kan ik de €181,- van de aircopomp terug eisen, omdat dit het probleem niet verholpen heeft?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft op 27 oktober 2012 een nieuwe Opel Astra gekocht. Naast 2 jaar fabrieksgarantie, heeft u een jaar extra garantie bijgekocht. In oktober nam u een vreemd geluid onder de motorkap waar. De dealer heeft vervolgens een aantal reparaties uitgevoerd, die overigens het probleem vooralsnog niet hebben weggenomen. Een deel van deze repartiekosten is in rekening gebracht. U vraagt zich af of de door u betaalde kosten nu kunt terugvragen.

Allereerst zou ik van uw willen vernemen of u melding van het gebrek binnen of buiten de garantietermijn heeft gemeld? Ik verneem graag uw reactie.



***

Reactie van Ralph Eussen:

Dit probleem is 4 dagen na het verlopen van de garantie gemeld.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Duidelijk. U heeft het gebrek erst na het verstrijken van de (verlengde) garantietermijn gemeld bij de dealer.

Hoewel de garantietermijn verstreken is, maakt niet dat u met lege handen staat. U kunt in casu immers nog een beroep doen op de wettelijke garantie, oftewel: conformiteit ex art 7:17 BW. Uw rechtsbijstandsverzekering heeft u hier reeds op attent gemaakt.

Aircopomp
Nu het probleem niet verholpen is met vervanging van de aircopomp, kunt u zo uw vraagtekens stellen bij de noodzaak van vervanging. Vraag de dealer of de oude pomp nog beschikbaar is voor eventueel nader onderzoek.
Mocht blijken dat de aircopomp wel defect was; dan is hier eveneens de wettelijk garantie van toepassing. Beoordeeld moet worden of de (hoogte) van de door u betaalde kosten in dat licht wel correct is.

Levensduur opgesomde onderdelen
Voor antwoord op deze vraag, zal ik de expertise van mijn technische collega's inroepen. Het antwoord zal zo spoedig mogelijk volgen.



***

Reactie van Ralph Eussen:

Heb vandaag de Astra opgehaald.
De dynamo is vervangen.
Heb tevens gevraagd of de oude aircopomp aanwezig was, maar dit was helaas niet meer het geval.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Bij een (onverhoopt) volgende reparatie altijd verzoeken om het vervangen onderdeel te bewaren.