Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wettelijke verplichting fietsverlichting

Vraag gesteld door T. Willems op 28 december 2022

waarom is het bij Wet niet verplicht voor fietsfabrikanten om zowel voor als achterverlichting via de (as)dynamo van stroom te voorzien? Nu zie je bij veel fietsen de voorlamp op deze manier geschakeld. Waarom is dat niet bij het achterlicht het geval, welke nu vaak met batterij gaat en vaak leeg zijn. Met als gevolg geen werkend achterlicht. Ook bij onze eigen fietsen erg herkenbaar. Het zal waarschijnlijk duurder voor de fabrikant zijn, dus zou ik zeggen maak het een wettelijke verplichting

Antwoord van Wouter

Antwoord van Wouter

ANWB Expert

 

U vraagt waarom het niet verplicht is voor een fietsfabrikant om een fiets te voorzien van dynamo gevoede voor- en achterverlichting.

Wet- en regelgeving

Dit heeft alles te maken met de wet- en regelgeving waar de fabrikant aan moet voldoen. De standaard in Nederland is dermate laag dat een fietsfabrikant wegkomt met het monteren van goedkopere batterij verlichting en in uw geval het batterij gevoede achterlicht. Mocht u de batterij verlichting dusdanig vervelend vinden dan is uw fietsenmaker instaat uw fiets om te bouwen naar een achterlicht die door uw dynamo voorzien wordt van stroom.

Regels

U kunt hier nalezen waar de fietsverlichting en reflectie aan moet voldoen.
Met betrekking tot uw signaal ben ik het volledig met u eens. Vooral bij het assortiment kinderfietsen is het een grote uitdaging een fiets te vinden die voorzien is van dynamo verlichting. Bij onze jeugd is het belang van goede fietsverlichting nog groter, aangezien zij de toekomst zijn. De verantwoordelijkheid voor het uitzetten van de verlichting ontbreekt vaak, om over het onnodig batterijverbruik nog maar te zwijgen.