Merkwaardige ondersteuningsniveaus bij Amslod Netwon fiets LX600
Vraag gesteld door op 1 mei 2020
Al enige tijd ben ik in diskussie met Amslod over mijn in sept 2019 geleverde Amslod Newton fiets LX 600 10 ondersteuningsnivo's (2x5 eco en en sport) 7 versnellingen 600 WH accu.
Voor deze fiets had ik een Amslod Hamilton fiets geleverd in sept 2016. Met deze fiets kon ik probleemloos en met lichte ondersteuning in stand 1 tot 20 km rijden. Daarboven stopt de ondersteuning. Voor meer ondersteuning had ik de standen 2 t/m 9 tot maximaal 25 km natuurlijk.
De nieuwe Amslod Newton heeft de ondersteuningen software matig anders ingesteld. Stand 1 tot max 11 km stand 2 max tot 15 stand 3 max tot 18 4, en 5 etc tot 25 km. Nu merk ik dat dit wel heel oncomfortabel rijdt. In de standen 1, 2 en 3 gaat de ondersteuning rond de 11,15 en 18 km steeds aan en uit. Feitelijk word je gedwongen steeds harder (en onveiliger) te rijden naarmate je ondersteuning hoger wordt. Bij de Hamilton was hier geen sprake van.
Daarnaast is het accuverbruik ondanks een zwaardere accu vergeleken met de Hamilton (WH 600-WH 460) nu fors hoger omdat je wordt gedwongen bijna altijd in zijn 3 te rijden voor een standaard snelheid van 17- 18 km. De Hamilton rijdt in stand 1 (max 20 km) 90 km, de Newton, met een veel zwaarderere accu en gedwongen om in zijn 3 te rijden 80 km.
De leverancier Bafang heeft wel de mogelijkheid via en software configuratie dit aan te passen. Dit is mij per mail bevestigd door Bafang China en ook te vinden via Google. Amslod wil hier niet aan meewerken omdat ze de wet volgen. Dat begrijp ik maar de wet zegt alleen maar iets over max 25 km en niet over ondersteuningsnivo's beperkingen onder de 25 km.
Ik wil eigenlijk dat de software wordt aangepast in de Newton zodat ik comfortabeler maar ook veiliger kan fietsten. In hun commerciële documentatie zegt Amslod hier helemaal niets over. Nog sterker zij reppen zelfs over het sportnivo dat het sneller laat inhalen. Dit is niet mijn ervaring. Je trekt alleen wat sneller op bij vertrek uit stilstand. Verder is het nutteloos en is het eigenlijk een fiets met 5 vooruit 5,5 stand. Wat is uw mening?
Antwoord van Mickel
ANWB ExpertUw Amslod ebike, lijkt te stoppen met ondersteunen als het aantal omwentelingen per minuut een bepaalde waarde gaat overschrijden. Ik kan me voorstellen dat u dat als hinderlijk ervaart.
Het klopt dat deze fiets inderdaad een rotatiesensor heeft. Zoals u aangeeft zal dit te maken hebben met de instellingen van de software.
De wet stelt geen eis aan het aantal omwentelingen dat een fiets moet maken bij een bepaalde snelheid. Wel mag de ondersteuning maximaal tot 25 km/u reiken.
Ik zie geen enkele wettelijke beperking om de software anders in te stellen, zolang de ondersteuning boven de 25 km/u maar stopt.
Deel deze pagina