Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Fietsendrager buitenland 7 of 13-polige stekker?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 10 juli 2019

Ik lees hele tegenstrijdige regels over het gebruik van een fietsendrager in het buitenland, met name over het gebruik van een 7 polige of 13 polige stekker. Enerzijds wordt er verwezen naar het verdrag van Wenen, maar ik lees ook dat in bijna alle landen een achteruitrijlicht en mistlicht verplicht is en dus een 13 polige stekker. En dat de politie lak heeft aan het verdrag en je gewoon een boete krijgt. Bij aanschaf van de trekhaak is ons hier niks over verteld en ook de garage zegt hier nog nooit van gehoord te hebben. Weet u hoe het nu echt in elkaar zit? Wij willen graag de grens over, maar wel volgens de regels.

Antwoord van Lisette

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U wilt weten hoe het nu precies zit met het gebruik van een fietsdrager met een 7- of 13-polige stekker.

Als de fietsdrager conform de Nederlandse wet is gemonteerd, dan kunt u daarmee ook in het buiteinland riijden. Maar, waar uw vraag eigenlijk om gaat is of de autoverlichting zichtbaar is. Daarbij maakt het niet uit of u een 7- of 13-polige stekker gebruikt.

Wanneer de fietsdrager de autoverlichting (achteruitrijverlichting en/of mistlicht) afschermt, dan moet de fietsdrager de verplichte verlichting voeren. In Nederland moeten voertuigen zijn voorzien van zowel een achteruitrijlicht en een mistachterlicht.