E-bike werkt niet naar behoren

Vraag gesteld door G. Hinssen op 16 september 2019

4 jaar geleden Koga e-bike E-Deluxe gekocht. Werkte niet naar behoren. Ondersteuning valt steeds weg. Na 2 jaar, fietsenwinkel in fietsenwinkel uit, nieuwe fiets gekregen, E-Special. €500 bij betaald. Na een half jaar weer precies hetzelfde.Wat moet ik doen ? Op het ogenblik is mijn fiets alweer 1 week bij de dealer. Ik krijg wel steeds een leenfiets.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

De ondersteuning van uw Koga e-bike valt regelmatig uit. De fiets staat bij de rijwielhandelaar. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is, nu e vorige Koga e-bike hetzelfde gebrek vertoonde.

Non-conformiteit (art 7:17 BW)
Wanneer de e-bike niet voldoet aan de redelijke verwachting op grond van de overeenkomst, dan kunt u in eerste instantie herstel of eventueel vervanging eisen (art 7:21 BW).

Op grond van art 7:21 lid 3 BW dient de verkoper herstel of vervanging binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper uit te voeren. Indien de verkoper hierbij in gebreke blijft, dan heeft u het recht de fiets door een derde te laten herstellen en de kosten te verhalen, dan wel de koopovereenkomst te ontbinden.

Geschillencommissie
Geschillen met een BOVAG aangesloten rijwielhandelaar kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Tweewielers.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.