Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wordt een helm verplicht op de fiets?

Vraag gesteld door luna op 10 oktober 2016

Ik heb gehoord dat het verplicht wordt om een helm op te hebben tijdens het fietsen. Klopt dit?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U vraagt of een helm verplicht wordt op de fiets. Dit is voor gewone fietsen niet het geval.

Wel is het zo dat de high speed elektrische fiets (speed-pedelec) per 1 januari 2017 onder de regels voor de bromfiets valt. Dat houdt in dat vanaf dat moment fietsers op een speed-pedelec een "bromfietshelm" moeten dragen. Er is sinds eind 2016 een speciale helm voor speed-pedelecs te koop die aan de juiste eisen voldoet. Een gewone fietshelm voldoet dus niet, omdat de snelheid van de speed- pedelec te hoog is.

Kenmerken speed-pedelec:

  • een speed-pedelec ('high speed e-bike) is een tweewieler met elektrische trapondersteuning tot maximaal 45 km per uur
  • de elektromotor heeft een vermogen tussen 250 en 4000 Watt
  • een speed-pedelec moet een kenteken hebben om op de openbare weg te rijden
  • de bestuurder moet minimaal een AM rijbewijs hebben

Voor alle overige (elektrische) fietsen geldt géén helmplicht. Meer informatie over regels voor elektrische fietsen vindt u op onze website.

Helm speed-pedelec
Voor speed-pedelec helmen is een speciale, nieuwe norm ontwikkeld. Deze helm moet voldoen aan NTA 8776. Een helm die voldoet aan NTA 8776 lijkt op een fietshelm, maar is berekend op hogere valsnelheden en beschermt een groter deel van het hoofd. In vergelijking met een fietshelm biedt de helm met name meer bescherming voor de slapen en de achterkant van het hoofd. De helm is geschikt voor gebruik bij fysieke inspanning en mag het gehoor niet belemmeren.

Een goed gekeurde NTA 8776-helm is te herkennen aan de markering. Aan deze markering zijn certificeringseisen verbonden. Dit kunt u terugvinden op website van NEN, Annex B van NTA 8776 en in het bijbehorende certificeringsschema.

U kunt dus 2 verschillende soorten helmen dragen; de bromfietshelm (norm ECE 22.05) of de goed gekeurde speed-pedelec-helm (norm 8776:2016).

 


***

 

 

 

Reactie van John Deere RC:
Stel, u wilt op 3000 meter hoogde uit een vliegtuig springen. Een parachute is niet verplicht, maar wel beter voor uw gezondheid. Zou u een parachute gebruiken of niet?
Het zelfde is het met een fietshelm.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Jolanda62:
Parachute springen tov fietsen, is appels met peren vergelijken

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van wdalen:
Toch ben ik het eens met de strekking van Michiel.
Ik heb een elektrische fiets en draag vrijwillig een fietshelm. Het is de snelheid van de fiets maar zeker ook de onoplettendheid van de fietsers op mijn route die mij doen besluiten mijzelf te beschermen. Het gebruik van de mobiele telefoon op de fiets maakt het fietsen erg gevaarlijk. Er is geen aandacht meer voor het verkeer want alle aandacht gaat naar het apparaatje in de hand. Sturen gaat nog met 1 hand. Ook de toename van de elektrische fiets, met daarop veel bestuurders met grijs haar :), maakt dat er veel meer ongevallen zijn op de fietspaden en daarbuiten. (vraag het aan de mensen die werken op een spoedeisende hulp van ziekenhuizen) Hoofdletsel komt veel voor na een val met de fiets.
Voor mij hoeft een fietshelm niet VERPLICHT te worden. Ik kies er zelf voor mij te beschermen. Als we dat allemaal GEWOON DOEN dan wordt de fietshelm heel gewoon.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Pie Jongen:
Met alle respect voor de veiligheid. Ik ben 60 jaar, maar ik ga toch echt geen helm dragen op een (elektrische) fiets. Op een fiets zitten ervaar ik als een gevoel van vrijheid. Een (stomme) helm pas mijn inziens daar niet bij. Het spreekt natuurlijk vanzelf dat je wel moet voldoen aan de spelregels voor het verkeer en natuurlijk niet bellen enz. tijdens het fietsen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Preventie:
Er zijn 100.000 nieuwe niet aangeboren hersenletsels per jaar. Een deel daarvan is helaas toe te schrijven aan fietsongelukken. Ben wel benieuwd wanneer preventie in dit land voor dit onderwerp prioriteit gaat krijgen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Ing62:
Kwestie van gewoonte.
Een autogordel doe je toch ook om als je in de auto zit.
Je moet eens weten hoeveel ellende je ermee kan voorkomen,
zelf heb ik het mee gemaakt met mijn eigen kind van 7 jaar.
Hersenletsel is niet niks !!
Het is geen arm/been breuk die zomaar hersteld maar een letsel voor heel je leven.
Ik ben voorstander om voor iedereen een helm te verplichten zowel jong als oud.
Beter voorkomen dan heel je leven met een gebrek te moeten leven.
Nogmaals als iedereen er 1 op moet doen is het kwestie van gewoonte.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Preventie:
Mee eens en ook voorstander om fietshelm verplicht te stellen, in eerste instantie voor kinderen, maar liever voor iedereen. Een kind is namelijk nog erg gevoelig voor groepsdruk: als je vriendjes een helm dragen doe jij daar ook niet moeilijk over. Hersenletsel is inderdaad een levenslange en ingrijpende life-event. Wie kan initiëren om hier kamervragen over te stellen? Denk dat kinder- en jeugdartsen hier zeker achterstaan!

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Paul Offerman:
Ik mag als enthousiast toerfietser (64) met de racefiets graag 1 a 2 keer per week een rondje trappen tussen 35 en 90 km. Dat gaat met gemiddelde snelheden van 25 - 35 km/u. Uiteraard met racefietshelm. Mij valt op dat als ik collega fietsers tegenkom zonder helm, dat dit altijd ouderen zijn. Onbegrijpelijk en heel dom.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van plhb1959:
Als zo iets in dit land verplicht wordt, geeft dat een decimering van het aantal fietsers, en een enorme toename van het al bestaande fileprobleem. Heel veel mensen stappen dan voor elk klein ritje in de auto. Voor dat boodschapje zet ik geen helm op.
Nederland is een typisch land: hier is een fiets een gebruiksding en niet alleen maar een hobbyding voor sportievelingen zoals in veel andere landen; in heel veel landen hebben bv middelbare en hogere scholen (hier goed voor miljarden fietskilometers) geen fietsenstalling, omdat niemand op de fiets komt, het wordt ze soms zelfs verboden. Dat kunnen wij ons in dit land niet voorstellen. Helmplicht: niet doen, het hele verkeer komt erdoor vast te zitten. Vrijwillig gebruik: aanmoedigen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van hans de bles:
Het is daarna nog maar een kleine stap om ook voetgangers een helmplicht te geven. Het einde is dan zoek. Ik denk dat het wel goed is om kinderen tot bijv 14 jaar verplicht een helm te laten dragen. Grote kans dat ze daarna die helm gewoon blijven dragen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van woskam:
Als ik er met de Race fiets op uit ga, draag ik altijd een fietshelm, waar ook wielrenners mee fietsen. De Prof renners die vaak harder fietsen dan 45Kmh dragen ook de normale fietshelmen, dus waarom zouden die niet op de Speed Pedelec verplicht kunnen worden, zitten aanzienlijk lekkerder en koeler.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van NIM:
Waar alles om draait is de snelheid waarmee je je verplaatst, gemiddeld zal de snelheid van een gewone of elektrische fiets niet snel boven de 25 km uitkomen, maar ook bij die snelheid kan het bij ongelukkige omstandigheden, tot een fatale val komen met ernstig letsel

Boven de 25 km loopt de kans op ernstiger letsel evenredig op met de snelheid, kijk naar alle 25 km uitvoeringen van bromfietsen en scooters die vaak met gemak 60 km kunnen rijden, en dat zonder helm, dat is een reëel risico op ernstig lichamelijk letsel.

Een helmplicht voor fietsers tot een snelheid van 25 km, NEEN.

Neem zelf je eigen verantwoordelijkheid en richt je op je verkeerstaak, je neemt per slot deel aan het verkeer waar je je voor 100% op moet focussen, alle andere zaken horen daar niet bij.

 


***

 

 

 

Reactie van Reinier.vB:
Fietshelm vrijwillig dragen is zeker verstandig, vind ik als grijsharige e-bikerijder,
draagt niet bij aan vermindering van fietsongelukken, wel aan beperking van
de gevolgen ervan.
Z.s.m. gebruik van telefoon/smartphone verbieden tijdens het fietsen,
en dit verbod ook handhaven, draagt wel enorm bij aan de verkeersveiligheid.
Deze smartphoneplaag begint in mijn ogen de belangrijkste oorzaak te worden van ongelukken waarbij fietsers betrokken zijn.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Henk71:
Een helm voor de high speed elektrische fiets verplicht stellen is een prima zaak, maar waarom moet er weer een nieuw type helm ontwikkeld worden. Waarom kan niet volstaan worden met een van de bestaande helmen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Robby-Bob:
- Als u eens ziet hoeveel scooters met blauw plaatje veel harder rijden dan hun toegestane snelheid op fietspaden en ook zonder helm...;
- hoeveel fietsers tijdens hun rit aan het bellen, whatsappen, sms'en zijn;
- hoeveel fietsers nog voor de rotonde gewoon doorrijden de driehoek "haaietanden" negerend en whatsappend. (Alleen op de wereld). De auto moet wel voor de haaietanden wachten, maar de fietsers niet...?
Al met al vele mogelijkheden om te verongelukken.
Voorstel: Veel meer mensen inzetten bij de gemeentes als "Handhaving" die de taken van politie kunnen verlichten.
Daarna pas denken aan de helm verplicht stellen. Ook met een helm op kun je je nek dusdanig verwonden dat je mogelijk de rolstoel in moet of nog erger.
Een helm dragen is ieders eigen verantwoordelijkheid.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van DaZaKi:
Verplichten zou geen overbodige luxe kunnen zijn. Maar het maakt het wel vervelend om een klein ritje te maken naar bijvoorbeeld de supermarkt. Mensen zullen dan eerder geneigd zijn om dan toch de auto te pakken of de helm thuis te laten.
Is het dan een idee om een fietshelm te verplichten voor buiten de bebouwde kom? Wellicht dat mensen zich dan toch gaan aanwennen om die helm vaker te gaan gebruiken (ook binnen de bebouwde kom), waardoor letselschade in elk geval zal afnemen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van CJkremer:
Over deze kwestie heb ik een artikel geschreven:
https://tallsay.com/page/4294984509/handsfree-bellen-op-fiets-en-fietshelm

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van CeesJ:
Volgens mij is het voor enkele lezers nog niet duidelijk:
Alleen highspeed fietsers (met blauwe kentekenplaat en tot 45 km) moeten verplicht een helm per 1-1-2017.
En ja ik vind zeker als je harder dan 30-35 dat je beter een soort van open wielrennershelm kunt dragen.
En dan is er nog de politieke discussie of je met een highspeedfiets binnen de bebouwde kom verplicht op de rijbaan tussen de auto's moet fietsen per 1-1-2017. En nog de verplichte achteruitkijkspiegel.

 

 

Het wordt steeds gekker. Nu de APK nog voor de fiets....

 


***

 

 

 

Reactie van Happy Fietsers:
Nederland STIKT van de regeltjes overal is wel een gebod of verbod voor, maaaaaaaaaaaar ECHT handhaven homaar.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van dsinsoft:
Als de ANWB meewerkt aan het verplicht helm dragen op een (e)Bike of wat voor fiets dan ook dan schrap ik mijn lidmaatschap. Ik heb het natuurlijk over ebikes die begrenst zijn op 27 km. Het is werkelijk te gek voor woorden dat men alles maar wil regelen. Waar blijft de eigen verantwoordelijkheid van de mensen. Besteed daar maar meer aandacht aan en adviseer in plaats van verplichten. De overheid heeft veel belangrijkere zaken op te lossen in deze PARTICIPATIE-maatschappij.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Ernstig:
Ik heb een elektrische fiets die na die na de laatste update tot 43 km ondersteuning geeft. Wat men niet lijkt te snappen is dat een bromfiets altijd de maximale snelheid haalt en een elektrische fiets niet. Sterker nog, die 43 km haal ik maar zelden; alleen met een stevige wind in de rug en bij een flinke afdaling. Dus ik moet straks op de (provinciale) weg rijden met een bromfietshelm op terwijl ik bij wind tegen hooguit 35 km haal. Is de accu leeg dan gaat ook de fietsverlichting uit en als ik de accu wil sparen is de max. snelheid met ondersteuning (27 resp. 32 km/uur) nog lager. Lekker veilig als ik dan tussen de autos en brommers moet rijden. De overheid creëert in haar regelzucht en onkunde een situatie die m.i. eerder gevaarlijker dan veiliger wordt. Verder wordt ik nog steeds ingehaald door wielrenners die geen enkele helm en kentekenverplichting hebben en zeker in groepen nog wel eens laks willen hebben aan de verkeersregels. Blijkbaar moet ik nu een bronfiets behalen en dus betalen en ongetwijfeld voor het gele kenteken zodat de overheid hier weer aan verdiend en een extra barrière oproept om op de elektrische fiets te stappen. Weke lobby zou daar achter zitten ;-)?

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van John vd H:
De speed pedelec heeft de volgende kenmerken:

  • zonder meetrappen is de (constructie)snelheid maximaal 25km per uur
  • mét meetrappen is de maximale (voertuig)snelheid 45km per uur
  • de elektromotor heeft een vermogen tussen de 250 en 4.000watt.

Ik heb zelf ook een speed pedelec (Blue Label). Deze gaat ook tot 45 km/h ondersteuning. Maar het eerste kenmerk is volgens mij niet van toepassing. Ik moet altijd trappen anders gaat de fiets niet in beweging.

 


***

 

 

 

Reactie van Papilon:
Opgemerkt werd al dat alle scooters met een blauw plaatje geen helm behoeven te dragen. Een gotspe want op een enkeling (oudere wellicht) rijdt geen één de toegestane snelheid. Alles wat jonger is lacht hierom ook in voetgangersgebieden want handhaving, hoezo handhaving. Van tijd tot tijd 4 à 5 agenten in de stad (Tiel) die je van verre ziet, geldt ook voor fietsers. Tel uit je winst. Scootmobielen, somwijlen ware snelheidsduivels. Helm?? Misschien ook wel handig. De crux, helm voor fietsers, verplicht? denk u dat de opgeschoten schooljeugd zo'n ding op de kop zet. No way. Ouderen? moeten wijzer zijn doch ik zie zeer weinig helmen. Die 3-4 keer per jaar dat ik mooi weer fiets (electrisch) haal geen 45 km per uur wil ik en kan ik ook niet. Ik zet geen helm op. Highspeed fietsers nog nooit van gehoord. Nog even high speed wandelaars. Tot slot geen handhaving geen helm.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Harrie R:
Heel graag. Ik heb er spijt van dat ik er geen droeg. Werd aangereden door een auto buiten mijn schuld, was rechtdoorgaand verkeer, auto sloeg af naar parkeerplaats. Kwam heel ongelukkig op mijn achterhoofd terecht en heb het ongeluk net overleefd. Maar wel doof, evenwichtstoornissen, 3 maanden in ziekenhuis en revalidatie die jaren duurt. Had nog veel meer.
Met helm was het lang niet zo ernstig geweest.
Ook al ligt het niet aan jezelf, je kunt toch slachtoffer zijn. 
Harrie R

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van FC:
Mijn vrouw heeft een super snelle e-bike en fietst 3 tot 4 maal per week naar haar werk. Afstand 10 kilometer. De snelheid van 40 kilometer per uur kan zij maar een enkele maal halen doordat er scholieren bezig zijn met hun mobiel en dus vreemde acties uithalen of het is donker en de andere fietsers hebben hun licht thuis gelaten of automobilisten kijken niet goed en vergeten dat er fietsers zijn die harder gaan.
Dus zij moet nu een helm gaan dragen (en een remlicht en zijspiegels ) omdat andere verkeersdeelnemers zich niet aan de regels houden.
De politiek wil dat we gaan fietsen maar ze maken je belachelijk als je in plaats van de auto op de fiets naar je werk wil gaan.
In het donker heeft ze een helm op want zelfs bij 25 kilometer per uur is dat veiliger.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Toon R.:
Ik hoop van harte dat het gezonde verstand gaat winnen! Helmplicht isvoor mij onbelangrijk, echter ik stel mijn eigen veiligheid voorop! Ik draag dus lekker een helm en voel mij daar prima bij. Na twee maal een crash met mijn racefiets ben ik overtuigd van het nut van een helm en draag deze tegenwoordig ook mijn MTB en stadsfiets! Je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor je eigen veiligheid!

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van JanM:
Helaas geeft de heer Claesen niet aan wat er 1 januari 2017 gaat gebeuren als er dan geen goedgekeurde helmen zijn.
Waar moet men dan gaan rijden? enz
Er is nog veel onduidelijk,de ANWB zou hier snel achter aan moeten gaan hoe nu verder.
Een (nu nog) Speed pedelec rijder

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Rheijne:
Aan de discussie te zien gaat dit onderwerp veel mensen aan het hart.
Maar behalve de helm gaat er nog meer veranderen. De speed-pedelec wordt per 1-1-2017 als bromfietser gezien en gaat dus verplicht naar de rijbaan op wegen waar bromfietsers dat ook moeten. Ook wegbeheerders (ik werk zelf als mobiliteitsadviseur bij een middelgrote gemeente) worstelen daarmee. Bijvoorbeeld problemen ivm het niet detecteren van een fiets op de meldlussen bij verkeersregelinstallaties. Je kunt wel raden wat er gebeurt als een fiets voor een verkeerslicht niet gedetecteerd wordt. En helemaal als er een rij auto's achter de fietser staan te wachten die ook niet gedecteerd worden omdat de fiets al op de meldlus staat. Misschien niet in alle gevallen een realistisch scenario, maar toch het overdenken waard.
Kortom, het gaat spannend worden in het verkeer. De minister laat het gedrag van deze groep fietsers dan wel onderzoeken, maar dat is pas ná 1-1-2017.
Overigens is er een misverstand over het type helm. In tegenstelling van de suggestie hierboven en alle reacties daarop ten spijt, wordt dit dus géén kolossale afsluitende bromfietshelm, maar een nieuw type fietshelm. Een goede rijwielhandelaar kan iedereen daar prima over adviseren. M.i niet nodig om je hier druk over te maken, een beetje wielrenner heeft immers ook een fietshelm op, al vind ik een verplichting wel wat ver gaan.
Lees ook meer over de haken en ogen van het verplaatsen van de speed-pedelec naar de rijbaan: http://www.crow.nl/mobiliteit-en-gedrag/weblog/oktober-2016/vijf-voor-twaalf-voor-de-speed-pedelec

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van John vd H:
Volgens mij is het ook niet nodig dat deze snelle fiets naar de rijbaan gaat. Als de normale fietser netjes rechts blijft rijden, beide handen aan het stuur houdt is er niets aan de hand. Wat ik bijna dagelijks mee maak is, dat fietsers vaak met een mobieltje in de hand fietsen. Dus niet opletten. Als ik dan bel komt er een schrikreactie, men stuurt van schrik naar links of naar rechts. Voor de snelle fietser is het dan afwachten hoe dit afloopt bij het voorbij fietsen. Een tweede punt is dat men met fietsers naast elkaar fietst. Op zich is dat geen probleem maar als ik dan bel, moet men eerst achterom kijken om te zien wat er aan komt. Bij het achterom kijken, stuurt men dus ook naar links. Door mijn snelheid ben ik dan al bij hen en kan ik er alsnog niet voorbij. Nu weet ik dat ik sneller ben en dus houd ik er rekening mee. Mijn tip: Beide handen aan het stuur en als er gebeld wordt, zsm naar rechts en niet achterom kijken. De snelle fietser kan er veilig langs. Want over het algemeen zijn onze fietspaden breed genoeg.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Jan Sp:
Bij de gewone e-bike een fiets helm verplicht vanaf de leeftijd van 70 jaar.
En wie voor zijn 70 ste jaar belonen met de verlaagde premie van verzekering.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Ad van Berlo:
Ik ben ook een pedelec gebruiker, dus fiets met maximaal 45 km per uur. Dat hij 25 km zonder meetrappen haalt is onzin, want dan staat hij gewoon stil. Dus hoe kan het antwoord met deze opmerking er in, als beste antwoord gekozen worden?

Wat mij het meeste stoort zijn de scooters met blauw kenteken, die jou als pedelec gebruiker nog altijd voorbij rijden: dus vaak harder dan 45 (als ik dat zelf met wind mee ooit haal), zonder helm en ook met mobieltje in de hand. Dus als pedelecs aan de helm moeten, voor mij: alle scooters, ook met blauw nummberbord.

Verplicht tussen de auto's binnen de bebouwde kom, is helemaal bizar, want als je gewoon 30-35 rijdt, wat mijn normale snelheid is, word je een bron van ongelukken tussen de auto's.

 


***

 

 

 

Reactie van Michiel Claesen:
Via het ANWB Expertplatform als via de e-mail hebben wij heel veel reacties ontvangen over desbetreffend onderwerp, waarvoor onze dank.

Wij zullen alle reacties verzamelen en doorsturen aan de collega's van ANWB Algemeen Ledenbelang. De reacties zullen gebruikt worden ter bepaling van een verder in te nemen standpunt door de ANWB.

 


***

 

 

 

Reactie van Michiel Claesen:
De speed e-bike/pedelec helm is per vanaf week 7/2017 leverbaar in Nederland. Tot die tijd dient men een bromfietshelm te gebruiken.

Meer informatie over deze speciale speed e-bike/pedelec helm vindt u op de website van tweewieler.nl

 


***

 

 

 

Reactie van zgerards:
Alle elektrische fietsen en ook de snorfiets zouden VERPLICHT moeten worden om helm te dragen.
WE HEBBEN HIER EEN FLUT REGERING.
DE WETGEVING IS HIER IN ONS KIKKERLANDJE VEEL TE SOFT.
EN VERDER ZOUDEN DE MENSEN( ZEKER DE JONGEREN) EENS HUN VERSTAND MOETEN GEBRUIKEN.
LAAT ZE OOIT MAAR EENS TEN VAL KOMEN. 

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Ton Bastijn :
Als iedereen gewoon rechts houd en een normale goede verlichting heeft (en ook aanzet) en er voorral bij scholen niet meer met drie / vier man naast elkaar gereden word en met kijkt/oplet als ze van de stoep een fietspad benaderen (er word niet links of rechts gekeken) en dat de politie eens gaat handhaven vooral bij scholen dan zal het snel beter gaan hoop ik !

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van mcleaver:
Fietsen is niet gevaarlijk. Wielrennen misschien wel. Een fietshelm zal echt niet helpen als je door een auto aangereden wordt. Het geeft wel de indruk dat fietsen gevaarlijk is, zorgt ervoor dat minder mensen gaan fietsen en dat is WEL gevaarlijk voor de (volks)gezondheid.